Till innehåll

Motverka rasism och intolerans

Vad innebär att motverka rasism och intolerans?

Skolan och folkbildningen är arenor där människor med olika bakgrund möts och har därför en central roll i att motverka rasism och intolerans. Rasism och andra former av intolerans kan ta sig många olika uttryck i samhället och utbildningsväsendet. Det kan röra sig om allt från nedsättande kommentarer och utfrysning till att personer behandlas orättvist på grund av sin hudfärg, sitt ursprung, sin religion, kultur, sexuella läggning eller funktionsnedsättning. Sådana uttryck för intolerans och diskriminering bidrar till utanförskap och ojämlikhet, och behöver aktivt motverkas genom kunskap, dialog och tydliga insatser.  

För att hat, diskriminering och utanförskap ska kunna förhindras krävs att ett aktivt och medvetet arbete bedrivs i verksamheten. Det handlar om att ha tydliga regler och rutiner, men också om att hela tiden sträva efter att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter – precis som de mänskliga rättigheterna säger.

Att motverka rasism och intolerans innebär också att det finns en medvetenhet om vilka normer och värderingar som påverkar våra attityder och handlingar, samt att prata öppet om frågor som rör allas lika värde och inkludering. Alla i verksamheten behöver ha kunskap och verktyg för att kunna identifiera, upptäcka, bemöta och förebygga diskriminering och utanförskap. 

Samtalsfrågor: 

  • Hur kan rasism och andra former av gruppfientlighet visa sig i vår verksamhet, både öppet och mer dolt? 
  • Hur agerar vi när vi upptäcker eller får kännedom om rasism, intolerans eller diskriminering?  
  • Vilka rutiner och arbetssätt har vi idag för att upptäcka, bemöta och förebygga rasism, intolerans eller diskriminering? 
  • Hur säkerställer vi att alla i verksamheten, både personal och deltagare/elever, har kunskap om mänskliga rättigheter och diskrimineringslagstiftningen? 
  • Vad behöver er verksamhet för att kunna arbeta aktivt med dessa frågor? 

Välj material