Demokratistegen för studieförbund
Välkommen till demokratistegen
En kort introduktion till vad Demokratistegen är och hur det funkar.

Lär dig mer om vad demokratistegen är
Demokratistegen är en modell i sju steg för ett systematiskt arbete att utveckla och stärka arbetet med målet att verksamheten präglas av demokrati och mänskliga rättigheter. Fokus i arbetet är att hitta demokratiska utmaningar och dilemman som ni tar er an tillsammans för att säkerställa en demokratisk och trygg verksamhet. En verksamhet som präglas av demokratiska och trygga studiecirklar.
I modellen finns även en resursbank med förslag på metoder och material för kompetensutveckling.
Studieförbunden har ett tydligt uppdrag att stärka och utveckla demokratin genom folkbildning. Detta uppdrag anses särskilt viktigt i tider när demokratiska värden utmanas i samhället. Demokratistegen är till för personal, förtroendevalda och ledare på studieförbund och studieförbundsavdelningar och utgår från studieförbundens gemensamma demokratiförklaring samt regeringens syften och villkor med folkbildningen. Resultatet av arbetet landar i kärnverksamheten, hos deltagare i studiecirklar, kulturarrangemang och andra bildningsinsatser
All personal, förtroendevalda samt cirkelledare är på olika sätt delaktiga i en process i flera steg som ger kompetensutveckling och ramar för studieförbundets demokratiarbete. Det är verksamhetsansvarig och de som ingår i det som i materialet kallas Demokratigruppen som driver arbetet. Gruppen vägleds genom arbetets olika steg här på Skolverkets utbildningsplattform. Studieförbund kan få handledning av Forum för levande historia i sitt arbete med Demokratistegen. Önskar ni handledning under arbetet, läs mer under fliken Boka handledning.
Hur kommer vi i gång?
Starta genom att klicka på de olika stegen nedan för att navigera er igenom innehållet. Längst ner på webbsidan finns även en länk till Demokratistegens resursbank.
Frågor och svar
Övergripande frågor
Demokratistegen är en modell för hur studieförbund kan organisera det systematiska arbetet med demokrati.
Demokratistegen har utvecklats av Skolverket och Forum för levande historia på uppdrag av regeringen. Uppdraget ingår i Sveriges åtaganden efter Malmö internationella forum för hågkomst av förintelsen och bekämpande av antisemitism 2021. Där åtog sig Sverige att verka aktivt för detta, vilket resulterade i bland annat Demokratistegen.
Namnet signalerar att arbetet sker systematiskt och långsiktigt. Verksamheterna arbetar gemensamt steg för steg för att stärka och öka den demokratiska handlingskraften.
Demokratistegen är framtagen för grund- och gymnasieskolan, vuxenutbildningen, folkhögskolan och studieförbund. Under 2025 fortsätter vi att utveckla modellen för förskolan och anpassade skolformer.
Modellen Demokratistegen bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Under utvecklingsarbetet har vi samverkat med myndigheter och organisationer, professioner inom skolan och folkbildningen samt forskare från flera lärosäten i Sverige. En av utgångspunkterna för framtagandet av Demokratistegen är den norska modellen Dembra som har funnits i tio år. Dembra har även utprövats i Sverige både på skolor och folkhögskolor. Demokratistegen är framtagen utifrån lärdomar från dessa utprövningar. En annan utgångspunkt för Demokratistegen är Europarådets ramverk om kompetenser för demokratisk kultur. Ramverket som funnits sedan 2018 togs fram av forskare som utgick från samlade erfarenheter av liknande kompetensmodeller. Framtagandet av Demokratistegen har skett i nära samverkan med professioner inom skolan och folkbildningen samt forskare från flera lärosäten i Sverige.
Demokratistegen kan användas som en modell för ett löpande systematiskt arbete där det kan ta 1–1,5 år att gå igenom modellens alla steg. Demokratistegen kan också användas för att undersöka och åtgärda mer avgränsade utmaningar i verksamheter under en kortare tid.
Att använda Demokratistegen och boka handledning är kostnadsfritt.
Eftersom arbetet med demokrati och mänskliga rättigheter rör alla så bygger Demokratistegen på att hela studieförbundet är med. All personal, förtroendevalda och cirkelledare. Samtidigt är alla nödvändigtvis inte med på samma sätt och lika mycket. Ledningen behöver utse en arbetsgrupp med personal som tillsammans med verksamhetsansvarig kan avsätta tid att leda, planera och koordinera arbetet. Arbetsgruppen driver arbetet och hela verksamheten deltar, så som personal, förtroendevalda och cirkelledare.
Med hjälp av Demokratistegen kan verksamheter genom kartläggning och analys upptäcka vilka utmaningar som finns i den egna verksamheten och med hjälp av samlade utvalda material i Demokratistegen resursbank (på levandehistoria.se) genomföra aktiviteter och insatser för att möta och förebygga antisemitism och andra former av rasism.
Antisemitism och andra former av rasism kan uttrycka sig på olika sätt i skolan och inom folkbildningen. Det kan handla om utsatthet för rasistisk mobbning, trakasserier och diskriminering. Det kan också handla om att personal bär på fördomar och bemöter/behandlar elever och deltagare olika med koppling till etnicitet/trosuppfattning. Det kan röra klotter, hatbrott, konspirationsteorier eller utmanande i klassrumsdiskussioner där omvärldsfrågor och kontroversiella frågor skapar spänningsfält i klassrummet.
Med hjälp av Demokratistegen kan verksamheter genom kartläggning och analys upptäcka vilka utmaningar som finns i den egna verksamheten och med hjälp av samlade utvalda material i Demokratistegen resursbank (på levandehistoria.se) genomföra aktiviteter och insatser för att möta och förebygga antisemitism och andra former av rasism.
Ett exempel: Ökad otrygghet på grund av rasistisk mobbning (t.ex. antisemitism) mellan elever eller mellan deltagare, kan bottna i flera olika orsaker. Om orsakerna till exempel kopplas till brister i likabehandlings- och trygghetsarbete, kan ökade kunskaper om olika former av rasism vara en tänkbar åtgärd. Kanske reviderar skolan då också sitt trygghetsarbete genom att se över hur tryggheten kontinuerligt kartläggs med hänsyn till rasism. Om orsakerna till resultatet i stället kopplas samman med konspirationsteorier som bottnar i att desinformation börjat spridas i verksamheten så kan en åtgärd istället vara att stärka undervisningen om källkritik. Om orsaken antas bottna i att personalen i bemötanden och förväntningar behandlar elever olika beroende av etnicitet eller trosuppfattning så kan en åtgärd vara att öka personalens normmedvetenhet.
Om handledning
Demokratistegen är framtagen och utformad för att studieförbund ska kunna arbeta med den själva. Men vi erbjuder också i mån av tillgängliga resurser handledning för stöd i arbetet. Kanske fastnar man lite på något steg eller behöver ett bollplank i vägval och prioriteringar. Verksamheter börjar med att boka en handledning. Under handledningen kan ni komma överens om att boka fler handledningstillfällen.
Ni kan få handledning i ett digitalt möte i upp till 60 minuter. Under mötet samtalar vi om era frågor och vilka behov av handledning ni har. Det kan resultera i uppföljande möten eller handledning.
Om Demokratistegens resursbank
I Demokratistegens resursbank har vi samlat material som ni kan behöva i ert demokratistärkande arbete. Ni hittar till exempel Poddar, filmer, utbildningsmaterial och webbkurser. Materialen kan användas både av personal, förtroendevalda och av cirkelledare. Använd resursbanken när ni ska välja de insatser och aktiviteter som ni gör för att nå era mål.
Demokratistegens resursbank används för att hitta material att använda för att planera och genomföra de insatser och aktiviteter ni bestämt utifrån de mål som rektor har beslutat för utvecklingsarbetet. Demokratistegens resursbank kan också användas för att fördjupa kunskaperna i något ämnesområde.
I Resursbanken finns material som är sorterade i områden som ibland överlappar varandra. Utifrån er kartläggning och analys - och era beslutade mål - kan ni behöva planera ert arbete med hjälp av resurser från flera områden, till exempel Motverka rasism och intolerans, Mänskliga rättigheter och Kritiskt tänkande. Välj själv hur ni vill kombinera resurserna.
I resursbankens olika delar kan du sortera alla material för studieförbund. Ni bedömer själva vilka material som passar era behov och hur ni bäst arbetar med materialen. Det kan till exempel vara så att ett material som är framtaget för elever i årskurs 7 – 9 fungerar bra att arbeta med i personalgruppen.
Alla resurser är kvalitetsgranskade av Forum för levande historias pedagoger och urvalet har skett utifrån ett antal kriterier såsom att materialet ska vara kostnadsfritt, aktuellt, tillgängligt och faktagranskat.
De frågor som Forum för levande historia önskar få besvarade i kvalitetssäkringen är:
- Vem har tagit fram metoden eller materialet? (Namn och yrkesroll, ex forskare, pedagog, konsult med expertis inom området etc.)
- När producerades materialet?
- Är materialet faktagranskat? I så fall av vem?
- Har ni haft någon referensgrupp vid framtagning av materialet?
- Har ni haft någon uppföljning eller utvärdering av materialet? Vet ni något om hur målgruppen upplever materialet?
- Har ni reviderat materialet någon gång? När?
- Har materialet någon koppling till styrande dokument inom utbildningsområdet? Vilka i så fall?
Vi har valt att samla in material från myndigheter och det civila samhället. Vi har frågat samtliga aktörer om vi får länka till materialet i Demokratistegens resursbank.
Om ni tycker att något material saknas kan ni skicka ett mejl till demokratistegen@levandehistoria.se
Boka handledning
Osäker på nästa steg? Boka ett möte med ossSätt igång arbetet!
Introduktion
Om steget
Titta på filmen nedan och samtala om innehållet för att skapa en gemensam förståelse för modellen. Diskutera hur modellen kan tillämpas i er verksamhet.
Introduktion
När ni har tittat på filmen ovan, planera för ett introduktionstillfälle med all personal där ni informerar och skapar engagemang för fortsatt arbete.
I resursbanken hittar ni stödresurser; filmer, texter och annat material att inspireras av.
Folkbildning och demokrati
Om folkbildning och demokrati
Demokrati är grundstenen i den fria och frivilliga folkbildningen. Genom folkbildning får människor förutsättningar att agera demokratiskt och vara delaktiga i demokrati och samhällsutveckling. Studiecirkeln och folkbildningen som metod handlar om demokrati i praktiken. Vi lever i en föränderlig värld och tid där arbetet för demokrati och mänskliga rättigheter ständigt måste rustas så att vi har den kompetens som krävs för att möta och hantera utmaningar och dilemman.
Se studieförbundens gemensamma demokratiförklaring och använd den som utgångspunkt för arbetet med Demokratistegen.
Film om den görs mera levande och ger stöd. Ska spelas in
Om Demokratistegen
Om Demokratistegen
Demokratistegen är ett systematiskt kvalitetsarbete och består av sju steg samt en samling med förslag på metoder och material för kompetensutveckling, som ni hittar i Demokratistegens resursbank
Bilden illustrerar hur de olika stegen i Demokratistegen passar in i kvalitetshjulet.

Illustration: Skolverket
Övergripande mål med arbetet av Demokratistegen är att bidra till ett aktivt deltagande i arbetet med demokrati och mänskliga rättigheter för studieförbundens personal, förtroendevalda och ledare.
För att uppnå det övergripande målet behövs följande
- Demokratiskt studieförbund för ett aktivt deltagande i demokratin.
- Systematiskt arbete för kvalitet.
- Utvecklingsarbete utifrån bästa tillgängliga kunskaper och erfarenheter.
- Utvecklingsarbete för all personal, förtroendevalda och cirkelledare - förankring i verksamhetens alla delar.
- Fokus på främjande och förebyggande arbete för att minska behovet av åtgärdande insatser.
Hela studieförbundet deltar i arbetet - även om det är en mindre arbetsgrupp som är ansvarig och driver arbetet. Alla har en viktig roll, delaktighet är centralt och modellen är utformad för att säkerställa detta. Innehållet i enkäter, reflektionsunderlag och filmer är utformade så att de följer och stärker studieförbundens gemensamma Demokratiförklaring.
I studieförbundens Demokratiförklaring står det bland annat:
Studieförbunden har också en viktig uppgift i att arbeta demokratifrämjande med individer eller grupper som vill arbeta med att utveckla och stärka sina demokratiska värderingar. Sådana insatser måste vara noga genomtänkta och följas nära.
Varje studieförbund:
- Respekterar alla människors lika värde, värdighet och rättigheter.
- Respekterar lagens diskrimineringsgrunder och behandlar alla människor lika.
- Tar avstånd från alla former av våld och våldsbejakande extremism och varje form av tvång, hot eller annan kränkning av människors grundläggande fri- och rättigheter.
- Främjar yttrandefrihet och öppna diskussioner, alltid utifrån en demokratisk värdegrund.
- Tar fullt ansvar för alla arrangemang som vi anordnar.
Handledning
Vi erbjuder handledning i arbetet med Demokratistegen. Boka tid längre upp på sidan.
Genomföra introduktionsmöte
De som ansvarar för arbetet med Demokratistegen behöver planera det första gemensamma tillfället när all personal ska samlas för att få veta mer. Vid tillfället får personalen information om vad Demokratistegen är och vad arbetet innebär, samt vilka olika delmoment som ingår. Det är viktigt att förankra arbetet så att alla känner sig delaktiga. Genom att inspirera och kompetensutveckla personalen lägger ni en viktig grund för det fortsatta arbetet. Det är på detta möte lämpligt att visa filmen som berättar översiktligt om studieförbunden och demokratiuppdraget. Ni som känner er arbetsplats vet även om ni behöver komplettera med ytterligare material kopplat till studieförbundens demokratiarbete. Det finns också material för detta i Resursbanken.

Illustration: Linnea Blixt.
Genomföra introduktionsmötet av Demokratistegen
Samla all personal för att informera om Demokratistegen, vad arbetet innebär och vilka olika delmoment som ingår. Läs igenom studieförbundens Demokratiförklaring tillsammans. Det är viktigt att förankra arbetet så att alla känner sig delaktiga. Genom att inspirera och kompetensutveckla personalen läggs en viktig grund för det fortsatta arbetet. På detta möte är det lämpligt att visa filmen som berättar översiktligt om Demokratistegen. Ni som känner er arbetsplats vet om ni behöver komplettera med ytterligare material kopplat till studieförbundens demokratiarbete.
Förslag till programpunkter för introduktionsmötet
- Visning av filmen ”Det här är Demokratistegen”
- Information om organisation, planering och syfte för arbetet. Vad vill vi uppnå?
- Genomgång av studieförbundens Demokratiförklaring.
- Information om personalgruppens medverkan och roll i arbetet
- Information om genomförande av enkäter
- Information om tider för gemensamma möten
- Se filmen Om studieförbunden och demokrati
- Ge möjlighet till gruppsamtal/reflektion/frågor
Stödmaterial
Här hittar ni stödmaterial för ert arbete med detta steg.
Checklista
- Se filmer
- Planera Demokratigruppens arbete och fastställ datum
- Planera tider för aktiviteter med personal och elever, se planeringsmallen
- Förbered introduktionstillfälle
- Genomför introduktionstillfälle
Material
- Filmen Det här är Demokratistegen
- Filmen Om skola och demokrati
- Planeringsmall (PDF, öppnas i nytt fönster)
Fördjupning
Demokratistegen utgår också från lärdomar från:
Nu är det dags att gå vidare till nästa steg: Kartlägga.
Lycka till!
Kartlägga
Om steget
Om att kartlägga
I detta steg ska ni göra en kartläggning och nulägesbeskrivning, som utgår från studieförbundens Demokratiförklaring. Det blir en slags temperaturmätning av läget för att skapa tydlighet kring vad som måste utvecklas.
Personal, förtroendevalda och ledare går igenom Demokratiförklaringen och diskuterar innehållet.
I Demokratistegen finns en enkät för kartläggningen som ni kan använda. Enkäten ska ge en bild av hur väl studieförbundet/avdelningen möter upp och hanterar demokratifrågor. Sammantaget ska detta sammanställas till en nulägesbeskrivning av studieförbundets demokratiarbete som i sin tur ska analyseras och resultera i en plan för insatser.
Om kartläggning och enkäter
Vid kartläggning kan det vara bra att komplettera med egen dokumentation, om det finns, för att få en heltäckande bild. Det kan till exempel vara tidigare utvärderingar, inträffade händelser och annat. De kartläggningar som görs inom Demokratistegen behöver förhålla sig till andra behov som studieförbundet har. Vill man kan man till exempel koppla in studieförbundets särart, där särskilda utmaningar och krav gällande demokrati och mänskliga rättigheter kan vara bra att ha med, till exempel arbetsmiljö- och likabehandlingsarbetet. Eller särskilda målgrupper i verksamheten där det finns speciella frågor att lyfta.
Arbetet med enkäterna kräver omsorg. Det ska kännas meningsfullt och smidigt för de som medverkar och vara tydligt vad syftet är. Enskilda personers svar ska inte kunna identifieras eller komma i fel händer. Hela processen ska presenteras, så att alla känner sig trygga i att GDPR efterföljs.
Kartläggningen handlar om att få en generell bild av studieförbundet/avdelningen. Enskilda personers etnicitet, religion, sexuella läggning eller personliga förhållanden ska inte kartläggas, inte heller enskildas behov.
Den som ska besvara enkäten behöver få information om syftet med kartläggningen samt få veta hur studieförbundet kommer att presentera och återkoppla resultaten. Det är viktigt att alla får tydlig information om varför och hur de ska medverka. Allas olika perspektiv och allas medverkan är viktig.
Genomföra enkäter och kartläggning
I Demokratistegen finns en enkät som tar sin utgångspunkt i studieförbundens gemensamma Demokratiförklaring, för personal, förtroendevalda och cirkelledare. Ni väljer själva vilka övriga underlag ni vill använda och komplettera med.
Ta ställning till om enkäterna ska besvaras digitalt eller manuellt, vilket enkätverktyg som då ska användas och vem som lägger in enkäterna i verktyget. Kanske har studieförbundet ett eget enkätverktyg. Tänk på vem som ska få ta del av enkätsvaren och att känslig information inte får komma ut.
Demokratistegens enkäter kan användas på två sätt:
- Digitalt: Via mejl får ni en unik länk att använda för att genomföra kartläggningen. Efteråt får ni en automatisk sammanställning av enkätsvaren.
- Frågor i PDF: Frågorna skrivs ut och används som de är, eller så kan ni välja ut frågor som kan användas som komplement till andra enkäter.
Sammanställning av enkätsvaren genomförs av Demokratigruppen.
Länk till digitala enkäter och PDF finns under avsnittet Material längre fram i detta steg.
När ni vet på vilket sätt enkäterna ska användas behöver ni planera för genomförandet. Bestäm vilka andra underlag ni vill använda i kartläggningen, till exempel händelser som inträffat eller utvärderingar av verksamheten.
Informera och gå igenom underlaget till de som ska introducera enkäten. För de som svarar på enkäten med annat modersmål än svenska kan det behövas mer tid. Betona att enkäten är anonym och att svaren ska behandlas konfidentiellt.
Informera de medverkande om
- enkätens syfte och innehåll
- hur resultaten och återkopplingen kommer att kommuniceras
- att det tar ca 15 minuter att genomföra enkäten
Möte om enkätsvaren
Sammanställ enkäterna. Bjud in till en träff och gör en dragning av resultatet. Låt de som vill komma till tals och kommentera.
Gör en nulägesbeskrivning
När Demokratigruppen har sammanställt kartläggningen och presenterat den ska ni ha en tydlig bild av nuläget.
Underlagen ni har består då av: enkäter från personal, ledare och förtroendevalda och underlag från övriga samtal från till exempel träffen där resultaten presenterades. Ni kan också inkludera annat underlag, t. ex inträffade händelser och utvärderingar. Det som känns relevant.
Se till att underlagen täcker de områden som Demokratistegen och Demokratiförklaringen berör.
I demokratiförklaringen skriver man bland annat:
- Respekterar alla människors lika värde, värdighet och rättigheter.
- Respekterar lagens diskrimineringsgrunder och behandlar alla människor lika.
- Tar avstånd från alla former av våld och våldsbejakande extremism och varje form av tvång, hot eller annan kränkning av människors grundläggande fri- och rättigheter.
- Främjar yttrandefrihet och öppna diskussioner, alltid utifrån en demokratisk värdegrund.
- Tar fullt ansvar för alla arrangemang som vi anordnar.
Gör en sammanställning för varje område, där ni listar vilka utmaningar och styrkor underlaget visar. I nästa steg ska ni analysera möjliga och bakomliggande orsaker och fundera på tänkbara åtgärder.
Även om det är viktigt att inte föregå analyssteget så kan ni i arbetet med nulägesbeskrivning komma in på orsaker och möjliga lösningar på brister. I vissa fall måste ni vidta åtgärder direkt, till exempel om det kommer fram att deltagare blir utsatta för kränkningar. Tänk på att även för mer långsiktiga frågor kan samtal utifrån de olika stegen om kartläggning, analys och mål och insatser gå in i varandra. Det ligger i arbetsprocessens natur, även om stegen beskrivs åtskilda.
Se Material för mer stöd för arbetet.
Stödmaterial
Här hittar ni stödmaterial för ert arbete med detta steg.
Checklista
- Bestäm kartläggning/digitalt osv
- Genomför introduktionssamtal
- Genomför enkät
- Gör sammanställning av enkätresultat
- Presentera/prata om resultaten och dokumentera samtalet till Demokratigruppen - kollegial reflektion
- Gör en nulägesbeskrivning och identifiera problemområden
- Åtgärda direkt brister som kan justeras med en gång
Material
- Personalenkät som PDF (öppnas i nytt fönster)
- Beställ digitala enkäter (öppnas i nytt fönster)
Fördjupning
- Diskrimineringslagen
- Arbetsmiljölagen
- Läs mer om Europarådets referensramverk om kompetenser för demokratisk kultur (länk på engelska).
Nu är det dags att gå vidare till nästa steg: Analysera.
Lycka till!
Analysera
Om steget
Om att analysera
Analysera nulägesbeskrivningen som kartläggningen ledde till och diskutera er fram till en gemensam bild. Den samlade analysen ska presenteras för all personal. Alla som deltagit ska ges tillfälle att kommentera och komplettera analysen. Syftet är att komma fram till vilka utvecklingsområden ni ska prioritera och arbeta med framåt.
Om analys
Om det i kartläggningen kommer fram brister i verksamheten som tar sin utgångspunkt i Demokratiförklaringen, fundera då på vad det beror på. Analysen bildar underlag för de insatser som behöver göras. Det är viktigt att inte vara för snabb med att hitta lösningar. Stanna upp och reflektera tillsammans över orsaker utifrån de underlag som finns. Fundera både över synliga problem och underliggande orsaker.
Genomför analys
Samla in underlag från de kollegiala reflektionerna och komplettera nulägesbeskrivningen.
Att göra en analys innebär att ställa många frågor till varför ett nuläge ser ut som det gör. Hur man förstår eller tolkar ett resultat påverkar vilka åtgärder man väljer. Gör en samlad analys, utgå från de olika områden som finns i enkäterna. Kom ihåg att alla delar hänger ihop och bildar en helhet.
Nulägesbeskrivningen från förra steget är underlag för analysen, när ni nu går igenom identifierade utvecklingsområden.
Studieförbundens demokratiarbete involverar alla – från anställda och förtroendevalda till cirkelledare. Varje person har ett ansvar att stödja demokratiska värderingar och motverka odemokratiska tendenser. För att göra demokrati till en del av vardagen krävs regelbunden utbildning, öppna samtal och tydliga riktlinjer, samt en genuin vilja att ständigt förbättra verksamheten. Målet är att studieförbunden ska fortsätta vara en stark kraft för folkbildning och jämlikhet. I detta arbete är kontinuerlig kompetensutveckling, systematisk uppföljning, transparens och en kultur som uppmuntrar kritiskt tänkande och ansvarstagande avgörande för att skapa en robust och demokratisk organisation.
Diskussionsfrågor
- Vilka orsaker har era utmaningar?
- Vilka synliga och underliggande förklaringar ser ni?
- Finns förklaringarna att hämta i hur arbetet organiseras, kopplat till regler, rutiner eller i gamla vanor och hur de tillämpas?
- Finns behov av kompetensutveckling i personalgruppen?
- Finns förklaringar i arbetsplatsens kultur, i normer och värderingar som medvetet eller oreflekterat kommuniceras?
En del utmaningar kan gälla hela arbetsplatsen och andra för vissa delar, grupper eller verksamheter. Vissa utmaningar kan ha varit långvariga och andra under vissa perioder. Fokusera på orsakerna som ligger inom ert uppdrag och som ni har möjlighet att påverka.
I Demokratistegens resursbank finns möjligheter att fördjupa kunskaper om de olika sakområdena för att bättre förstå utmaningar och orsaker.
Dra slutsatser av analysen
När ni gjort en första analys av nuläget ska ni välja några områden där ni ser att arbetet behöver utvecklas.
Genomför en gemensam workshop i demokratigruppen, fördjupa er i analysen och presentera de områden där arbetet behöver utvecklas.
Utgå ifrån er analys, välj ett eller flera områden med utgångspunkt i Demokratiförklaringen som ni vill utveckla. Välj det eller de områden där arbete kan göra störst skillnad för att höja kvaliteten.
Genomför workshop med personalen för analys
Se till att hela personalen får möjlighet att bidra till nulägesbeskrivningen och till analysen. Först därefter kan ni fatta beslut om hur ni ska arbeta vidare.
Förbered en presentation av nulägesbeskrivningen och er analys, med tonvikt på de utvecklingsområden ni identifierat. Välj ut några frågor som personalen ska vara med och diskutera. Syftet är att fördjupa analysen och öka förståelsen för orsaker till problemen. Frågorna ska också ta upp vad personalen anser bör fungera annorlunda, alltså vilka mål ni borde ha och vilka insatser och aktiviteter som skulle kunna leda dit.
Genomför workshopen med all personal om möjligt. Annars, genomför separata möten för personal, ett för ledare och ett för förtroendevalda. Tänk på att det behövs tid för både presentationen, gruppdiskussioner och återsamling. Samtalen genomförs i grupper utifrån de frågor ni valt och som ska dokumenteras.
Dokumentationen blir underlaget som används för att revidera analysen in i nästa steg där ni ska formulera mål och välja vad ni ska göra.
Stödmaterial
Här hittar ni stödmaterial för ert arbete med detta steg.
Checklista
- Ge underlag för analyserna och samla in dokumentation från analyserna.
- Gör en samlad analys av arbetet utifrån demokratiförklaringen.
- Genomför en workshop med all personal, samtala om kartläggningens resultat och den preliminära analysen och samla in kompletteringar.
- Revidera analysen och för in i planeringsmallen.
Material
Nu är det dags att gå vidare till nästa steg: Sätta mål.
Lycka till!
Sätta mål
Om steget
Om att sätta mål
Baserat på det som kom fram under analysfasen ska Demokratigruppen formulera vilka mål studieförbundet ska ha för arbetet. Målen ska svara mot utmaningar som har kommit fram vid analysen. Demokratigruppen tar fram och stämmer av förslag med verksamhetsansvarig och förankrar med personal, förtroendevalda och ledare. Det är verksamhetsansvarig som beslutar om mål och insatser.
Att tänka på om mål och insatser
Sätt mål där effekterna kan mätas och att målen berör personal, förtroendevalda och cirkelledarna. Tänk redan nu på hur måluppfyllelsen ska kunna följas upp. Målen kan vara flera och kan beröra både miljö, innehåll och genomförande. Målens omfattning kan variera. Några mål kan vara avgränsade och kräva mindre insatser, medan andra kan vara mer långsiktiga.
Diskutera hur målen förhåller sig till Demokratistegens grundläggande utgångspunkter:
- Demokratiska studieförbund för ett aktivt deltagande i demokratin.
- Systematiskt arbete för kvalitet.
- Utvecklingsarbete utifrån bästa tillgängliga kunskaper och erfarenheter.
- Utvecklingsarbete för all personal, förtroendevalda och ledare - förankring i verksamhetens alla delar.
- Fokus på främjade och förebyggande arbete för att minska behovet av åtgärdande insatser.
Vilka förändringar vill ni åstadkomma och vilka mål vill ni att utvecklingsarbetet ska ha? Målen ska vara klara innan ni börjar fundera på vilka insatser och aktiviteter som är lämpligast. Välj och prioritera insatser och aktiviteter utifrån målen.
Diskutera tillsammans med personal, förtroendevalda och ledare hur målen förhåller sig till studieförbundens Demokratiförklaring och arbete:
- Respekterar alla människors lika värde, värdighet och rättigheter.
- Respekterar lagens diskrimineringsgrunder och behandlar alla människor lika.
- Tar avstånd från alla former av våld och våldsbejakande extremism och varje form av tvång, hot eller annan kränkning av människors grundläggande fri- och rättigheter.
- Främjar yttrandefrihet och öppna diskussioner, alltid utifrån en demokratisk värdegrund.
- Tar fullt ansvar för alla arrangemang som vi anordnar.
När ni funderar över aktiviteter och insatser kan ni besöka Demokratistegens resursbank för att få inspiration och kunskap. Gå gärna vidare till nästa steg för att få mer information. Avsett tid för att bekanta er med innehållet i Demokratistegens resursbank för att hitta material som passar era behov.
Sätt mål och välj aktiviteter och insatser
Använd analysen och prioritera några mål som verksamheten ska uppnå.
Målen hjälper er att identifiera områden att arbeta med för att nå målen. Se över vilka rutiner eller dokument som kan behöva kompletteras eller revideras så att de stämmer med de nya uppsatta målen. Fundera över vilka mer omfattande insatser ni kan behöva göra för att nå målen.
Titta på exempel från nedanstående lista som stöd och se om något behöver uppdateras.
Justera listan tillsammans
- Verksamhetens innehåll och upplägg
- Handledningar, studiematerial osv
- Upplägg av studiecirklar och arrangemang
- Planering
- Fördjupning i arbetet med demokratistärkande kompetenser i verksamheten (RFCDC i Metoder och material)
- Aktiviteter med deltagarna
- Kompetensutveckling av personal, förtroendevalda och/eller ledare
- Kollegiala samarbeten
- Aktiva åtgärder mot diskriminering
- Samsyn (eller bristande samsyn) bland de som är med
- Regler
- Rutiner i verksamheten
- Återkommande punkter på personalmöten
- Ansvarsfördelning
- Verksamhetsplanering, övergripande för studieförbunden/avdelningen och för arbetsgrupper
- Annat
Avgränsade och tydliga mål blir lättare att realisera och utvärdera än de allt för omfattande.
Dokumentera målen och insatserna och presentera för verksamheten
Presentera förslagen för personalen och skapa möjlighet att ta emot synpunkter. Personalmöten, styrelsemöten och andra gemensamma sammankomster kan vara lämpliga tillfällen. Samla in synpunkter och justera förslagen därefter.
Säkerställ att det finns resurser till insatserna och aktiviteterna, så att beslut kan fattas.
Stödmaterial
Här hittar ni stödmaterial för ert arbete med detta steg.
Checklista
- Formulera mål utifrån analysen
- Föreslå insatser och aktiviteter som gör att ni kan uppnå målen
- Använd Demokratistegens resursbank för inspiration
- Informera och presentera förslag till mål och insatser för personal
- Fyll i planeringsmallen
Material
Nu är det dags att gå vidare till nästa steg: Planera.
Lycka till!
Planera
Om steget
Om att planera
Nu är det dags att göra en noggrann planering av insatser och aktiviteter. Stäm av med berörda och förankra planeringen. Se till att informera och involvera alla på studieförbundet/avdelningen om vad som kommer att hända och vad som ska göras.
Att tänka på
Det är verksamhetsansvariga som ser till att det finns tid och resurser för arbetet ni planerar. Det ska vara tydligt vem som ansvarar, vilka som berörs och när det ska göras. Det ska också tydligt framgå vem/vilka som tar del av rapporten, hur information ska ges, etc. Använd planeringsmallen som stöd.
Gör en planering för varje insats eller aktivitet. En del insatser är mer omfattande och berör många, såsom t.ex. kompetensutveckling för en personalgrupp. Andra insatser kan handla om att en person blir ansvarig för en enskild uppgift. Det innebär att punkterna i planeringsmallen blir beskrivna olika. Planera också för när och hur insatserna ska utvärderas.
I Demokratistegens resursbank finns metoder och material som är användbara i utvecklingsarbetet.
För mer stöd i arbetet att planera, se Ytterligare stöd för stegen Analysera, Sätta mål och Planera.
Arbetets gång
- Varje insats eller aktivitet ska planeras. Fördela arbetet och använd planeringsmallen.
- Samarbeta och stäm av med övriga inblandade för att säkerställa att planen fungerar.
- Gå igenom planeringarna och fastställ att planeringen är hållbar och går att genomföra.
- Planera också för uppföljning och utvärdering.
- Verksamhetsansvarig godkänner, eventuellt efter justeringar. Tid och andra resurser behöver säkerställas.
Stödmaterial
Här hittar ni stödmaterial för ert arbete med detta steg.
Checklista
- Åtgärda brister som kan justeras omgående
- Planera för insatserna
- Fyll i planeringsmallen
- Informera alla om mål och insatser, eventuella synpunkter återkopplas till ansvariga
Material
Nu är det dags att gå vidare till nästa steg: Genomföra.
Lycka till!
Genomföra
Om steget
Om att genomföra
I det här steget ska planerade insatser genomföras. Många i personalen deltar och har olika ansvarsområden. Ni som ansvarar har rollen att hjälpa till och lösa knutar om något inte fungerar.
Att tänka på
När insatserna genomförs är det viktigt att ni som ansvarar finns till hands.
Skapa rutiner för kontinuerlig uppföljning av insatserna. Detta för att de som är i gång med olika insatser ska ha möjlighet att rapportera om hur det går. Då blir det också möjligt att justera i planeringen om något inte fungerar.
Stäm av hur genomförandet går i förhållande till uppsatta mål. Fortlöper arbetet enligt planeringen och i linje med de uppsatta målen? Har det gjorts avvikelser? Behövs justeringar?
Stödmaterial
Här hittar ni stödmaterial för ert arbete med detta steg.
Checklista
- Åtgärda omedelbart brister som kan justeras direkt
- Genomför insatser och aktiviteter
- Genomför kontinuerliga avstämningar mot målen
- Lägg in regelbundna avstämningar vid gemensamma möten
Nu är det dags att gå vidare till nästa steg: Utvärdera.
Lycka till!
Utvärdera vad som gjorts
Ta reda på om verksamheten uppnått de mål ni satt uppOm steget
Om att utvärdera
I det här steget ska ni ta reda på hur insatserna har fungerat och om verksamheten har uppnått de mål som sattes upp. Beroende på vad uppföljningen visar kan ni tillsammans avgöra hur ni vill arbeta vidare.
Om uppföljning
Nu befinner ni er i det sista steget i Demokratistegen och det är dags att följa upp utvecklingsinsatserna. Ni behöver i förväg ha bestämt hur och när denna uppföljning ska ske och på vilket sätt personal och deltagare ska göras delaktiga. Om ni gör utvärderingar eller deltagarenkäter kan ni fundera över att lägga in frågor om hur de uppfattar att demokrati och mänskliga rättigheter har präglat studiecirkeln. På detta sätt kan ni ta med deltagarnas perspektiv i fortsatt arbete.
Om uppföljning
I uppföljningen behöver alla få tillfälle att reflektera över:
- Har vi närmat oss målen kopplade till insatserna eller inte?
- Vad kan resultatet bero på? Hur har åtgärderna fungerat?
- Vad vill vi fortsätta med och hur? Vad kan vi förbättra?
- Hur förhåller sig vårt resultat till Demokratistegens grundläggande utgångspunkter? (Se utgångspunkterna i t.ex. Film Detta är Demokratistegen och introduktionssteget).
- Hur förhåller sig resultatet till studieförbundens demokratiförklaring?
Ni behöver också utvärdera hur själva genomförandet av insatserna har fungerat. Det kan ni göra genom att låta de som varit med, reflektera över och diskutera hur arbetet gått i förhållande till planeringen. Erfarenheter bör dokumenteras för kommande förbättringsarbeten.
Slutsatserna av uppföljningarna, både i förhållande till målen och genomförandet, behöver sammanställas. Sammanställningen blir också ett viktigt underlag för det fortsatta arbetet.
Om fortsättningen
Systematiskt kvalitetsarbete ska göras kontinuerligt. Det kan med fördel kopplas till rutiner kring verksamhetsplanering och uppföljning och fungera som modell för hur ni kontinuerligt och systematiskt utvecklar kvaliteten i verksamhetens demokratiarbete. Detta innebär att ni, när ni kartlägger verksamheten på nytt, kan få reda på om personalens, de förtroendevaldas och ledarnas upplevelser förändrats till det bättre, eller om arbetet behöver fortsätta. När ni använt modellen ett helt varv kan ni börja fundera över vilken roll deltagarna kan spela i arbetet. Efter uppföljningen blir nästa steg i kvalitetsarbetet alltså att åter igen definiera: Var är vi (nu)?
Stödmaterial
Här hittar ni stödmaterial för ert arbete med detta steg.
Checklista
- Följ upp om målen ni satte med utgångspunkt i studieförbundens Demokratiförklaring har uppnåtts.
- Följ upp hur genomförandet har fungerat.
- Gör en sammanställning av hur målen uppnåtts, effekterna av insatserna, vad personal, förtroendevalda och ledare drar för slutsatser av arbetet.
- Ta ställning till vilka rutiner, arbetssätt eller annat som bör ändras permanent. Förankra hos ledningen.
- Låt alla involverade ta del av sammanställningar från utvärderingarna och informera om de förändringar som ska permanentas och ge alla tillfälle att dela med sig av sina synpunkter.
- Genomför enkäten igen och utvärdera – hur ser det ut nu?
- Hur ser läget ut i förhållande till Demokratiförklaringen?
- Etablera rutiner för verksamhetens kvalitetsarbete, med utgångspunkt i de erfarenheter verksamheten gjort. Verksamhetsansvariga fattar beslut.
Avslutning
Grattis! Ni har nu gått igenom alla steg i Demokratistegen! Tillsammans har ni bidragit till att stärka ett demokratiskt studieförbund för ett aktivt deltagande i vår demokrati. Dela gärna med er av er feedback och genomför utvärderingen av ert arbete med modellen som ligger efter detta steg.