Klassrumsövningar om kommunistiska regimers brott mot mänskligheten
Här hittar du som lärare övningar kopplade till filmklipp. Övningarna och filmklippen är uppdelade efter land, Sovjetunionen, Kina, Kambodja och Östtyskland.
Övningarna lyfter sambanden mellan historien och dagens samhälle och tar upp historiebruk, källkritik och demokrati med direkt koppling till skolans styrdokument.
Materialet är anpassat för undervisningen om kommunistiska regimers brott mot mänskligheten och mänskliga rättigheter i högstadiet och gymnasiet.
Övningar på den här sidan
Övningar om Kina
Varje övning är kopplad till ett eller flera avsnitt ur filmserien "Från dröm till terror". Övningarna är anpassad för undervisning i klassrummet i årskurs 9 och gymnasiet.
Kronologi – Kina tidslinje (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 14, Mao och Kina
Utan rättigheter – övning i mänskliga rättigheter (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 14. Mao och Kina
Censur i Kina – övning i källkritik (pdf, öppnas i nytt fönster) Övning i källkritik till avsnitt 14, Mao och Kina
Propaganda och de unga – övning i källkritik och historiebruk (pdf, öppnas i nytt fönster) Övning till avsnitt 10 om propaganda, avsnitt 14 och Mao och Kina och avsnitt 15 om Kambodja.
Viktiga begrepp
En lista på förklaringar av begrepp som finns med i avsnitten om Kina. Ladda ner här (pdf, öppnas i nytt fönster).
Ordlista
Ordlista kopplad till övningar och filmavsnitt om Sovjetunionen. Ladda ner här (pdf, öppnas i nytt fönster)
Övningar om Kambodja
Varje övning är kopplad till ett eller flera avsnitt ur filmserien "Från dröm till terror". Övningarna är anpassad för undervisning i klassrummet i årskurs 9 och gymnasiet.
Kronologi – tidslinje (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 15, Kambodja
Utan rättigheter – övning i mänskliga rättigheter (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 15, Kambodja
Vad är det man inte ser? – övning i källkritik (pdf, öppnas i nytt fönster) Övning i källkritik till avsnitt 15, Kambodja
Hur vet jag det jag vet? – övning i källkritik (pdf, öppnas i nytt fönster) Övning i källkritik till avsnitt 15, Kambodja
Propaganda och de unga – övning i källkritik och historiebruk (pdf, öppnas i nytt fönster) Övning till avsnitt 10 om propaganda, avsnitt 14 och Mao och Kina och avsnitt 15 om Kambodja.
Viktiga begrepp
En lista på förklaringar av begrepp som finns med i avsnittet om Kambodja. Ladda ner här (pdf, öppnas i nytt fönster).
Ordlista
Ordlista kopplad till övningar och filmavsnitt om Kambodja. Ladda ner här (pdf, öppnas i nytt fönster)
Övningar om Sovjetunionen
Varje övning är kopplad till ett eller flera avsnitt ur filmserien "Från dröm till terror". Övningarna är anpassad för undervisning i klassrummet i årskurs 9 och gymnasiet.
Kronologi – tidslinje (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitten 1-13 om Sovjet/Ryssland
Utan rättigheter – övning i mänskliga rättigheter (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 4-8, Sovjetunionen
Vem skapar bilden av historien? – övning i källkritik och historiebruk (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 5, Sovjetunionen bildas
Holodomor; Den stora svälten i Ukraina – övning i historiebruk (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 7, Den stora svälten.
Propagandaminister för en dag – övning i källkritik och historiebruk (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 10, Propaganda.
Bakom järnridån – övning i historiebruk (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 12, Bakom järnridån.
Propaganda och de unga – övning i källkritik och historiebruk (pdf, öppnas i nytt fönster). Övning till avsnitt 10 om propaganda, avsnitt 14 och Mao och Kina och avsnitt 15 om Kambodja.
Viktiga begrepp
En lista på förklaringar av begrepp som finns med i avsnittet om Kambodja. Ladda ner här (pdf, öppnas i nytt fönster).
Ordlista
Ordlista kopplad till övningar och filmavsnitt om Kambodja. Ladda ner här (pdf, öppnas i nytt fönster)
Övningar om Östtyskland
Övningarna är kopplade till kortdokumentären "Jag flydde från Östtyskland". Övningarna är anpassad för undervisning i klassrummet i årskurs 9 och gymnasiet.
Länkarna nedan går till PDF:er och öppnas i nytt fönster.
Utan rättigheter – övning i mänskliga rättigheter. Muntlig övning i par
Diktaturens murar. Diskussionsfrågor
Att leva i Östtyskland. Muntlig övning i par
Demokrati - hur viktigt är det? – värderingsövning. Övning i helklass och grupp.
Joachims berättelse. Kronologiövning i par eller grupp Facit till övningen Joachims berättelse
Jag flydde från Östtyskland
