Uppgift: Tidslinje
Syftet med uppgiften är att eleverna/deltagarna ska utveckla förståelse för hur terrorn, förtrycket och kontrollen växte fram och var ständigt närvarande i Sovjetunionens historia.
Upplägg och syfte
Tidsåtgång: en till två lektioner
Genom att placera ut ett antal händelser i kronologisk ordning, samt besvara ett antal faktafrågor kommer eleverna/deltagarna ges möjlighet att reflektera över hur terrorn växte fram och organiserades.
Tidslinjen är omfattande och bör därför genomföras som en övning i helklass
Uppgiften ska endast genomföras med det material som finns till Brottsplats Moskva. Eleverna ska i första hand använda sig av sidan med tidslinjen, men kommer också behöva använda sidorna platser och bakgrund för att kunna besvara faktafrågorna.
Gör så här
Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en händelse eller person med tillhörande frågor.
Varje grupp ska identifiera vilket årtal händelsen utspelade sig och sedan besvara frågorna. När samtliga grupper är klara hjälps klassen åt att redovisa svaren på frågorna, samt att lägga händelserna i kronologisk ordning i verktyget längre ner på sidan.
En del av händelserna tar lite längre tid att arbeta med än andra. En del grupper kan därför arbeta med flera händelser.
Uppgiften avslutas med en reflektionsfråga som kan besvaras individuellt:
Hur användes våld, förtryck och terror för att utöva kontroll över Sovjetunionens befolkning?
Ge konkreta exempel på vilka det var som drabbades och hur förtrycket, våldet och terrorn förändrades över tid.
Instruktion att ge elever
Terror, förtryck och våld var en del av Bolsjevikernas metod för att utöva kontroll och var ständigt närvarande i Sovjetunionens historia.
I den här uppgiften ska du och din klass tillsammans placera ut på en tidslinje, ett antal händelser och personer som är centrala för att kunna förstå den omfattande kontroll som byggdes upp.
Ni delas in i grupper och varje grupp får en händelse att läsa på om. Ta hjälp av tidslinjen i materialet Brottsplats Moskva för att skriva rätt årtal. Ta sedan hjälp av tidslinjen, bakgrund och platser för att besvara frågorna (det framgår av frågorna var ni ska leta efter information). Ni ska endast använda er av materialet Brottsplats Moskva.
När samtliga grupper är klara hjälps ni åt med att sätta ihop en gemensam tidslinje. Sedan redovisar varje grupp svaren på frågorna. När ni är klara med tidslinjen och redovisningarna svarar ni på den avslutande reflektionsfrågan som ni får av er lärare.


