Till innehåll

Uppgift: Tidslinje

Syftet med uppgiften är att eleverna/deltagarna ska utveckla förståelse för hur terrorn, förtrycket och kontrollen växte fram och var ständigt närvarande i Sovjetunionens historia.

Upplägg och syfte

Tidsåtgång: en till två lektioner

Genom att placera ut ett antal händelser i kronologisk ordning, samt besvara ett antal faktafrågor kommer eleverna/deltagarna ges möjlighet att reflektera över hur terrorn växte fram och organiserades.

Tidslinjen är omfattande och bör därför genomföras som en övning i helklass

Uppgiften ska endast genomföras med det material som finns till Brottsplats Moskva. Eleverna ska i första hand använda sig av sidan med tidslinjen, men kommer också behöva använda sidorna platser och bakgrund för att kunna besvara faktafrågorna.

Gör så här

Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en händelse eller person med tillhörande frågor.

Varje grupp ska identifiera vilket årtal händelsen utspelade sig och sedan besvara frågorna. När samtliga grupper är klara hjälps klassen åt att redovisa svaren på frågorna, samt att lägga händelserna i kronologisk ordning i verktyget längre ner på sidan.

En del av händelserna tar lite längre tid att arbeta med än andra. En del grupper kan därför arbeta med flera händelser.

Uppgiften avslutas med en reflektionsfråga som kan besvaras individuellt:

?

Hur användes våld, förtryck och terror för att utöva kontroll över Sovjetunionens befolkning?

Ge konkreta exempel på vilka det var som drabbades och hur förtrycket, våldet och terrorn förändrades över tid.

i

Instruktion att ge elever

Terror, förtryck och våld var en del av Bolsjevikernas metod för att utöva kontroll och var ständigt närvarande i Sovjetunionens historia.

I den här uppgiften ska du och din klass tillsammans placera ut på en tidslinje, ett antal händelser och personer som är centrala för att kunna förstå den omfattande kontroll som byggdes upp.

Ni delas in i grupper och varje grupp får en händelse att läsa på om. Ta hjälp av tidslinjen i materialet Brottsplats Moskva för att skriva rätt årtal. Ta sedan hjälp av tidslinjen, bakgrund och platser för att besvara frågorna (det framgår av frågorna var ni ska leta efter information). Ni ska endast använda er av materialet Brottsplats Moskva.

När samtliga grupper är klara hjälps ni åt med att sätta ihop en gemensam tidslinje. Sedan redovisar varje grupp svaren på frågorna. När ni är klara med tidslinjen och redovisningarna svarar ni på den avslutande reflektionsfrågan som ni får av er lärare.

Sätt händelserna i rätt ordning

Försök sätta matcha händelserna med rätt årtal. Dra och släpp händelserna för att ändra ordning. När det blir rätt så lyser det grönt.
1903
Röda terrorn inleds.
1914
Komintern bildas.
1917
Första världskriget bryter ut.
1918
Ryska socialdemokratiska arbetarpartiet splittras i två delar.
1919
Avkosackiseringen inleds
1919-1920
Lenin dör och Stalin tar makten.
1924
Tvångskollektivisering av jordbruket
1929-1933
Gulag inrättas
1934
Den stora terrorn
1936-1938
Sovjetiska koreaner deporteras.
1937
En dag i Ivan Denisovitj liv publiceras
1939-1945
Ryska revolutionen.
1949
Chrustjovs tal.
1953
Kosmopolitiska/antisemitiska kampanjen.
1956
Nikita Chrusjtjov avsätts
1962
Rättegång mot författarna Sinjavskij och Daniel.
1964
Andra världskrigets händelser.
1966
Pragvåren
1968
Sovjetunionen invaderar ett land och Gorbatjov är Sovjetunionens ledare.
1970-tal
Stalin dör.
1979-1991
Antalet politiska fångar ökar igen, bland annat i psykiatriska kliniker.

Relaterat

    Ett kollage av svartvita porträttbilder.

    Se alla övningar i undervisningsmaterialet

    Ett undervisningsmaterial för årskurs 7-9 och gymnasiet, om platser i Moskva som kan berätta historien om terrorn och förtrycket i Sovjetunionen under 1900-talet.

      Elevtidning om kommunistiska regimers brott mot mänskligheten

      Elevtidningen skildrar på ett lättillgängligt sätt händelser i Sovjet, Kina och Kambodja ur ett ungdomsperspektiv. 
        Speltid - 4:43
        En staty av en mustaschklädd man.

        Kortdokumentär: Från dröm till terror

        Del 1 av 16 "Från dröm till terror – en film om kommunistiska regimers brott mot mänskligheten".