Till innehåll

Kritiskt tänkande

Vad innebär kritiskt tänkande?

Kritiskt tänkande handlar om att kunna granska, analysera och värdera information på ett självständigt och reflekterande sätt. Det innebär att inte ta allt för givet, utan att ställa frågor, se olika perspektiv och skilja mellan fakta, åsikter och vilseledande budskap. Förmågan att tänka kritiskt gör det möjligt att identifiera felaktigheter, propaganda och konspirationsteorier, vilket är avgörande i en tid då information snabbt sprids.  Tillsammans rustar skolan och folkbildningen individer med de verktyg som krävs för att kunna navigera i ett komplext informationssamhälle. De stärker förmågan att fatta välgrundade beslut, delta i samhällsdebatten och bidra till en levande demokrati. Genom att träna kritiskt tänkande från tidig ålder och genom hela livet skapas förutsättningar för ett samhälle med engagerade, självständiga och ansvarstagande medborgare.  

Samtalsfrågor: 

  • Vilken roll har vi i personalen i att stötta deltagarna/eleverna i deras kritiska tänkande? Skiljer sig rollerna åt mellan olika yrkesgrupper/funktioner? 
  • Hur kan vi bli bättre på att uppmärksamma och bemöta spridning av falsk information, konspirationsteorier eller propaganda i vår verksamhet? 
  • Hur arbetar vi idag med att utveckla deltagarnas/elevernas kritiska tänkande? 
  • Hur kan vi utvärdera och följa upp om vårt arbete med kritiskt tänkande faktiskt gör skillnad för deltagarna/eleverna? 
  • Vad behöver er verksamhet för att kunna arbeta aktivt med dessa frågor? 

Välj material