Lärarhandledning till utställningen @stoltjude
Här får du som lärare tips på hur du kan arbeta med utställningen @stoltjude. Utställningen är gjord för en bred allmänhet, men passar också skolor. Använd den digitalt eller sätt upp i skolbiblioteket, klassrummet eller på någon allmän yta.

Foto: Mira och Thilda
Om utställningen
Utställningen @stoltjude syftar till att motverka stereotypa föreställningar och öka kunskapen om den judiska minoriteten i Sverige. I personliga porträtt av unga judar kommer mångfalden inom den judiska identiteten fram - och visar på glädje, gemenskap och framtidstro. Genom berättelserna förmedlas en positiv och stolt bild av hur det är att vara ung och judisk idag, men också antisemitismens konsekvenser för unga idag.
Om lärarhandledningen
Lärarhandledningen riktar sig till lärare som undervisar på högstadiet, gymnasiet, folkhögskola och annan vuxenutbildning på motsvarande nivå. Den består av reflektionsövningar som är knutna till både faktatexter och berättelserna i utställningarna. Texterna finns både som inlästa ljudfiler och som pdf-format för att lätt kunna skrivas ut.
Texterna kommer från främst från boken @StoltJude – om judiskt liv i Sverige (Samuel Adler) som har getts ut av Judiska Ungdomsförbundet i Sverige.
Introduktion
Vi rekommenderar att du börjar med att själv läsa följande två texter:
Att arbeta med utställningen
Här är några förslag på hur du kan arbeta med utställningen i undervisningen. Du som lärare vet vad som passar sammanhanget och din klass bäst. Välj ut några av diskussionsfrågorna eller använd underlaget som inspiration till att göra egna.
Introducera judendomen
Börja med att välja ett eller flera teman nedan. Lyssna på den tillhörande ljudfilen eller skriv ut och läs texten tillsammans med din klass. Använd sedan reflektionsfrågorna för att diskutera med klassen. Du kan också dela in klassen i grupper och tilldela varje grupp varsitt tema.
Arbeta i utställningen
Låt klassen ta del av berättelserna som finns i utställningen.
Förklara ord
När eleverna tittar på utställningen kan de också med hjälp av ordförklaringarna som finns i utställningen förklara följande ord:
- Hebreiska
- Horrahdans
- Channuka
- Pesach
- Pikuach Nefesh
- Tikkun Olam
- Tzedakah
- Bar mitzvah
- Purim
- Shabbat
- Matsa
- Jom Kippur
- Antisemitism
Reflektera kring berättelserna
Använd texterna i introduktionen som stöd för att förklara hur den judiska identiteten kommer till uttryck i utställningens berättelser. och hur samhörighet med det judiska kan betyda olika saker för olika människor.
Alternativ 1:
Låt eleverna förklara hur den judiska identiteten kommer till uttryck i utställningen och hur det judiska kan betyda olika saker för olika personer. Använd texterna från introduktionen som stöd.
Ge eleverna i uppgift att läsa berättelserna och fundera hur personerna de valt (2 – 3 personer) lyfter frågor som berör identitet, familj, religion, mångfald och antisemitism. Genom både texterna och berättelserna i utställningen ska de ge exempel på:
- Vad samhörighet med det judiska handlar om för de olika personerna?
- Ge exempel på hur samhörighet kan betyda olika saker för olika personer?
- Hur förhåller de sig till det judiska?
- Hur berättar de olika personerna om det judiska? Finns det likheter eller skillnader? Vad kan likheterna och skillnaderna bero på?
- Övriga funderingar du tänkte på när ni tog del av berättelserna.
Alternativ 2:
Om du delat in klassen i grupper och tilldelat varje grupp varsin text, kan du istället låta grupperna ta del av utställningens alla berättelser. Låt eleverna förklara hur det som togs upp i texten kommer till uttryck i berättelserna.
Ge eleverna i uppgift att genom både texterna och berättelserna i utställningen diskutera följande frågor:
- Hur kommer det som togs upp i er text (Introduktion, Religion, Familj, Mångfald eller Identitet) till uttryck i utställningens olika berättelser?
- Ta del av alla berättelserna i utställningen och ge exempel. Kom ihåg att förklara både likheter och skillnader, och vad likheterna och skillnaderna kan bero på?
Efterarbete
När ni är klara med utställningen kan ni gå vidare och arbeta med av nedanstående förslag.



