Till innehåll

Lärarhandledning till utställningen @stoltjude

Här får du som lärare tips på hur du kan arbeta med utställningen @stoltjude. Utställningen är gjord för en bred allmänhet, men passar också skolor. Använd den digitalt eller sätt upp i skolbiblioteket, klassrummet eller på någon allmän yta.

En kvinna med en hund ligger på golvet och tittar uppåt.

Foto: Mira och Thilda

Om utställningen

Utställningen @stoltjude syftar till att motverka stereotypa föreställningar och öka kunskapen om den judiska minoriteten i Sverige. I personliga porträtt av unga judar kommer mångfalden inom den judiska identiteten fram - och visar på glädje, gemenskap och framtidstro. Genom berättelserna förmedlas en positiv och stolt bild av hur det är att vara ung och judisk idag, men också antisemitismens konsekvenser för unga idag.

Om lärarhandledningen

Lärarhandledningen riktar sig till lärare som undervisar på högstadiet, gymnasiet, folkhögskola och annan vuxenutbildning på motsvarande nivå. Den består av reflektionsövningar som är knutna till både faktatexter och berättelserna i utställningarna. Texterna finns både som inlästa ljudfiler och som pdf-format för att lätt kunna skrivas ut.

Texterna kommer från främst från boken @StoltJude – om judiskt liv i Sverige (Samuel Adler) som har getts ut av Judiska Ungdomsförbundet i Sverige.

Introduktion

Vi rekommenderar att du börjar med att själv läsa följande två texter:

Att arbeta med utställningen

Här är några förslag på hur du kan arbeta med utställningen i undervisningen. Du som lärare vet vad som passar sammanhanget och din klass bäst. Välj ut några av diskussionsfrågorna eller använd underlaget som inspiration till att göra egna.

1

Introducera judendomen

Börja med att välja ett eller flera teman nedan. Lyssna på den tillhörande ljudfilen eller skriv ut och läs texten tillsammans med din klass. Använd sedan reflektionsfrågorna för att diskutera med klassen. Du kan också dela in klassen i grupper och tilldela varje grupp varsitt tema.

Introduktion
Identitet
Religion
Familj
Mångfald

2

Arbeta i utställningen

Låt klassen ta del av berättelserna som finns i utställningen.

Förklara ord

När eleverna tittar på utställningen kan de också med hjälp av ordförklaringarna som finns i utställningen förklara följande ord:

  1. Hebreiska
  2. Horrahdans
  3. Channuka
  4. Pesach
  5. Pikuach Nefesh
  6. Tikkun Olam
  7. Tzedakah
  8. Bar mitzvah
  9. Purim
  10. Shabbat
  11. Matsa
  12. Jom Kippur
  13. Antisemitism

Reflektera kring berättelserna

Använd texterna i introduktionen som stöd för att förklara hur den judiska identiteten kommer till uttryck i utställningens berättelser. och hur samhörighet med det judiska kan betyda olika saker för olika människor.

Alternativ 1:
Låt eleverna förklara hur den judiska identiteten kommer till uttryck i utställningen och hur det judiska kan betyda olika saker för olika personer. Använd texterna från introduktionen som stöd.

Ge eleverna i uppgift att läsa berättelserna och fundera hur personerna de valt (2 – 3 personer) lyfter frågor som berör identitet, familj, religion, mångfald och antisemitism. Genom både texterna och berättelserna i utställningen ska de ge exempel på:

  • Vad samhörighet med det judiska handlar om för de olika personerna?
  • Ge exempel på hur samhörighet kan betyda olika saker för olika personer?
  • Hur förhåller de sig till det judiska?
  • Hur berättar de olika personerna om det judiska? Finns det likheter eller skillnader? Vad kan likheterna och skillnaderna bero på?
  • Övriga funderingar du tänkte på när ni tog del av berättelserna.

Alternativ 2:
Om du delat in klassen i grupper och tilldelat varje grupp varsin text, kan du istället låta grupperna ta del av utställningens alla berättelser. Låt eleverna förklara hur det som togs upp i texten kommer till uttryck i berättelserna.

Ge eleverna i uppgift att genom både texterna och berättelserna i utställningen diskutera följande frågor:

  • Hur kommer det som togs upp i er text  (Introduktion, Religion, Familj, Mångfald eller Identitet) till uttryck i utställningens olika berättelser?
  • Ta del av alla berättelserna i utställningen och ge exempel. Kom ihåg att förklara både likheter och skillnader, och vad likheterna och skillnaderna kan bero på?
3

Efterarbete

När ni är klara med utställningen kan ni gå vidare och arbeta med av nedanstående förslag.

Arbeta med text om antisemitism
Diskutera fördomar
Undervisningsmaterial

Relaterade undervisningsmaterial

    En man med kippa blickar ut över en begravningsplats. På gravstenarna har det klottrats hakkors.

    Antisemitism — då och nu

    Undervisningsmaterial som erbjuder grundläggande kunskaper om antisemitismen. Finns på flera språk samt lättläst.
      Illustration föreställande de fem nationella minoriteternas olika symboler.

      Nationella minoriteter

      Ett undervisningsmaterial om de nationella minoriteterna i Sverige. Om kultur, traditioner och nationella minoritetsspråk. Om diskriminering i historien, kamp för rättigheter och utsatthet i dag.
        En man dricker vatten bredvid en skylt "COLORED".

        Undervisningsmaterial om rasism

        Fem faktatexter för elever om rasism. Om olika former av rasism och om rasism i olika tidsperioder.