Nationella minoriteter - historia, språk och rättigheter
Ett undervisningsmaterial om de nationella minoriteterna i Sverige. Om kultur, traditioner och nationella minoritetsspråk. Om diskriminering i historien, kamp för rättigheter och utsatthet i dag. För högstadiet, gymnasiet, folkhögskolan och vuxenutbildningen.

De nationella minoriteternas olika symboler. Illustration: Geektown
Lärarhandledning
Syfte, bakgrund, övergripande tips och kopplingar till styrdokumentDen här lärarhandledningen vänder sig både till dig som är ny i yrket och till dig som har jobbat länge. En del kanske uppfattar vissa delar som självklarheter, medan andra finner handledningen hjälpsam för att ta sig an ett nytt material.
Detta undervisningsmaterial handlar om vilka de nationella minoriteterna i Sverige är, hur den svenska staten har behandlat dem genom historien och fram till idag. Det handlar om de nationella minoritetsspråken och om minoriteternas kultur och traditioner.
I materialet lyfter vi även fram unga personer som berättar om sig själv och hur det är att tillhöra en nationell minoritet i dag (kommer inom kort).
Syftet är att ge de som ska lära kunskap om och förståelse för hur synen på identitet och tillhörighet har påverkat nationella minoriteters rättigheter och ställning i samhället.
Materialet innehåller:
- frågesport
- texter och bilder
- inspelade vittnesmål
- tidslinjer
- filmer
- bildanalysövningar.
Materialet tar upp hur Sverige historiskt har hanterat frågor om nationella minoriteter, språk och kultur. Det belyser både problematiska aspekter, som diskriminering och assimileringsförsök, och positiva förändringar som stärkta rättigheter för nationella minoriteter.
Genom att arbeta med materialet går det också att diskutera frågor om identitet och alla människors lika värde.
Genom att arbeta med detta material får de som ska lära möjlighet att:
- Lära sig om de fem erkända nationella minoriteterna i Sverige: judar, romer, samer (som även är ett urfolk), sverigefinnar och tornedalingar.
- Öka kunskapen om och förstå hur lagar och politik har påverkat minoriteters möjligheter att bevara sin kultur, sitt språk och få sina rättigheter tillgodosedda.
- Reflektera över frågor om identitet, tillhörighet och mångfald i samhället.
- Diskutera aktuella utmaningar och möjligheter kring minoriteters rättigheter idag.
Målet är att öka medvetenheten om minoriteters situation och främja kritiskt tänkande kring frågor om inkludering och exkludering i samhället. Materialet vill uppmuntra till diskussion om hur vi kan skapa ett mer inkluderande samhälle som värnar allas lika värde och rättigheter.
Sammanfattningsvis syftar materialet till att skapa en djupare förståelse för hur föreställningar om människors värde har formats historiskt. Genom att granska det förflutna kan vi bättre förstå och ifrågasätta strukturer i samhället idag.
Diskussionsfrågor
I materialet finns förslag på diskussionsfrågor som kan användas på olika sätt för att skapa engagemang och fördjupade samtal. Frågorna kan till exempel användas som utgångspunkt för gemensamma diskussioner i helklass, i mindre grupper eller parvis. De kan även fungera som reflektionsfrågor för enskilt arbete, där eleverna får tid att tänka efter och till exempel skriva.. Frågorna kan anpassas och vidareutvecklas utifrån gruppens behov och intressen, vilket gör det möjligt att fördjupa sig i särskilda teman eller perspektiv som väcker extra intresse. På så sätt kan diskussionsfrågorna bidra till att öka delaktigheten och stimulera till reflektion och lärande på flera olika nivåer.
Välj själv hur du vill arbeta
Då målgruppen för detta material ser väldigt olika ut har vi valt att inte begränsa möjligheten till att använda materialet genom olika nivåer. Det innebär bland annat att vi har valt bort att lägga in frågor och övningar direkt i materialet.
Materialet är framtaget för att inspirera till samverkan mellan flera ämnen, bland annat historia, samhällskunskap, svenska och musik. Genom att integrera dessa ämnesperspektiv kan undervisningen ge en bredare och mer mångfacetterad förståelse för minoriteternas kultur, språk, historia och rättigheter.
Ämnesövergripande arbetssätt möjliggör att eleverna får kunskap om minoriteterna både ur historiska, samhälleliga, språkliga och kulturella aspekter, vilket stärker deras helhetsförståelse och engagemang
Längre ned på sidan ligger material för den som ska lära under rubriken: ”Redo att starta lektionen?"
Forum för levande historia har faktasidor med fördjupad fakta om nationella minoriteter och statens påverkan i historien. Dessa faktasidor kan vara till hjälp i din förberedelse.
Att undervisa om svåra historiska händelser
När du undervisar om historiska händelser där människor fallit offer för förtryck och orättvisor, är det viktigt att närma sig ämnet eftertänksamt och nyanserat. Här följer några tips.
Balansera
Undvik att enbart framställa människor som passiva offer. Sträva efter att:
- Lyfta fram exempel på motstånd och agerande
- Visa på individers mänsklighet och komplexitet
- Diskutera olika sätt människor hanterade sin situation på
- Att människorna inte enbart är den minoritet de tillhör.
Nyansera bilden av förövare
Det är lätt att måla upp förövare som obegripliga monster, men verkligheten är ofta mer komplex. Förklara för de som ska lära.
- Förövare var ofta vanliga människor som påverkades av sin tids idéer och strukturer. I detta material kan även politiken eller staten tolkas som förövare.
- Samhällsstrukturer och rådande tankesätt spelade en stor roll i människors handlingar.
- Lagar och system omsatte idéer i praktik som drabbade människor hårt.
Genom att förstå detta är det lättare att reflektera över hur idéer och strukturer påverkar människors beteende, även i vår tid.
Koppla dåtid till nutid
Hjälp de som ska lära att se kopplingen mellan historiska händelser och vår samtid:
- Likheter mellan dåtidens och nutidens tankesätt.
- Dagens föreställningar och fördomar om
"vi och dom". - Vad som anses "normalt" i vårt samhälle idag och hur det kan påverka våra handlingar.
Denna koppling kan hjälpa till att förstå relevansen av historiska händelser för deras eget liv och samhälle.
Öppna för diskussion
Du har ett stort utrymme att föra en fördjupad diskussion med de som ska lära. Uppmuntra kritiskt tänkande genom att:
- Ställa öppna frågor som får de som ska lära att reflektera.
- Vara lyhörd för allas tankar och funderingar.
- Presentera olika perspektiv på ämnet och låta de som ska lära diskutera dem.
Genom att närma er ämnet på detta sätt kan ni skapa en nyanserad förståelse för historiska skeenden och deras relevans idag. Kom ihåg att målet är att hjälpa till att utveckla empati, kritiskt tänkande och en djupare förståelse för mänskligt beteende i olika historiska kontexter.
Det är även viktigt att hjälpa de som ska lära att förstå att de människor som agerade i enlighet med sina idéer inte är helt olika oss som lever idag. Vi har alla föreställningar, fördomar om ”den andre”, vilka som tillhör vi-et, vad som är ”normalt” och hur vi ska få ett bra samhälle.
Kränkande ord
Materialet innehåller ibland kränkande ord. Se nedan (under materialets olika delar) hur vi har resonerat kring användningen av dessa ord och hur du kan samtala med de som ska lära om det.
Syftet med materialet är att ge ökad kunskap, men också att kunna öva olika färdigheter. Du vet vilken grupp du har framför dig i undervisningen och du kan välja att jobba med en eller flera delar av materialet.
Antal som tillhör en nationell minoritet
I texterna anges en uppskattning av hur många i Sverige som tillhör respektive nationell minoritetsgrupp. Det är viktigt att notera att dessa siffror bara är en uppskattning. I Sverige får man inte registrera någons etnicitet.
Självidentifikation
Självidentifikation är en grundläggande princip i arbetet med nationella minoriteter och innebär att varje individ själv har rätt att bestämma om de tillhör en nationell minoritet eller inte.
Principen om självidentifikation innebär att ingen ska behöva bevisa sin tillhörighet till en minoritet eller bli ifrågasatt. Det är individens egen upplevelse av sin kulturella, språkliga eller historiska bakgrund som är avgörande. Detta är viktigt för att säkerställa respekt för den personliga integriteten och för att undvika diskriminering.
Att tala om självidentifikation när det gäller nationella minoriteter är viktigt, men det är inte alltid så enkelt som det kan låta.
Många personer har en dubbel eller flerdubbel identitet, där de känner samhörighet både med en minoritetsgrupp och med majoritetssamhället. Det kan skapa en känsla av att behöva välja, trots att identitet ofta är något flytande och föränderligt. Historiska erfarenheter av diskriminering och utanförskap kan också göra att vissa undviker att prata om sin bakgrund, eller till och med undanhåller den för att slippa negativa konsekvenser. För andra kan det handla om att man inte har tillräcklig kunskap om sitt ursprung, eller att man inte känner sig "tillräckligt mycket" som medlem av en viss grupp för att våga identifiera sig så.
Yttre förväntningar och stereotypa bilder kan också påverka självidentifikationen. Om omgivningen har en bestämd bild av hur en person från en viss minoritet "ska vara", kan det vara svårt att känna sig accepterad om man själv inte passar in i den mallen. En ytterligare komplikation är att det ibland kan vara svårt att bli accepterad av gruppen man identifierar sig med. Inom minoritetsgrupper kan det finnas interna normer och förväntningar kring språkkunskaper, traditioner eller släktband som avgör vem som "verkligen" tillhör gruppen. Personer som inte vuxit upp med språket eller som har en förälder från majoritetsbefolkningen kan möta ifrågasättanden från andra inom minoriteten, vilket skapar en dubbel utsatthet – att varken känna sig helt hemma i majoritetssamhället eller fullt accepterad av minoritetsgruppen.
Som lärare är det viktigt att skapa en trygg miljö där elever känner sig fria att uttrycka sin identitet utan rädsla för att bli ifrågasatta eller exkluderade. Det innebär också att vara lyhörd och visa respekt för elevers berättelser och erfarenheter kopplade till deras minoritetstillhörighet. Genom att arbeta med självidentifikation kan skolan bidra till att stärka elevernas självkänsla och främja ett inkluderande samhälle.
Hur vi belyser nationsgränser i materialet
I materialet berättas om tider innan Sverige blev det land vi känner i dag. När Sverige under medeltiden gradvis formades till en enad statsbildning omfattade riket områden som idag tillhör olika nationer.
För att den som ska lära lättare ska kunna förstå har vi valt att använda förenklade formuleringar som till exempel "det som idag är delar av Finland". Det kan därför vara viktigt att i undervisningen poängtera detta och ge en bredare kontext.
Gymnasieskolan
Historia
”Översikt över industrialisering samt framgångar och motgångar för demokratisering i olika delar av världen från upplysningstiden till nutid. Konsekvenser av industrialisering och demokratisering, till exempel när det gäller resursfördelning, miljö, mänskliga rättigheter och jämställdhet.”
I Gy25 ingår följande centrala innehåll i historiekurserna 1a1 och 1b
"De nationella minoriteternas, däribland urfolket samernas, historiska rötter i Sverige. Exkludering och inkludering av de nationella minoriteterna i samhället under olika tidsperioder. Rasism mot samer samt antisemitism och antiziganism i och utanför Sverige, historiska rötter och nutida uttryck."
Svenska
I styrdokumenten för gymnasiet, Gy11 och den kommande Gy25, anges att undervisningen i svenska ska ge eleverna kunskaper om språk och språkbruk i Sverige och Norden, vilket inkluderar de nationella minoritetsspråken (finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska). I Gy11 finns skrivningar om att eleverna efter avslutad utbildning ska ha kunskaper om de nationella minoriteternas språk, kultur, religion och historia, samt förståelse för deras rättigheter. I Gy25 kvarstår detta innehåll, men formuleringarna har moderniserats och öppnats upp för att tydligare inkludera de nationella minoritetsspråken som en jämställd del av svenskämnets språkliga mångfald.
Sammanfattningsvis innebär det att svenskämnet i både Gy11 och Gy25 ska behandla nationella minoriteter och deras språk, samt bidra till ökad kunskap och förståelse för dessa gruppers betydelse i det svenska samhället
Nationella minoritetsspråk i gymnasieskolan
Enligt gymnasieskolans styrdokument har elever tillhörande en nationell minoritet rätt till undervisning i sitt minoritetsspråk, oavsett om språket används i hemmet. Undervisningen ska erbjudas även till en ensam elev och är inte tidsbegränsad, vilket understryker ambitionen att bevara och stärka minoritetsspråken.
I det centrala innehållet för modersmål på gymnasiet står att undervisningen ska behandla egen språkproduktion i tal och skrift, med anpassning till innehåll och mottagare samt utveckling av strategier för att göra sig förstådd. Eleverna ska utveckla sitt ord- och begreppsförråd, arbeta med språkriktighet, stil och struktur, samt läsa och analysera texter på modersmålet utifrån intresse och studieväg. Undervisningen omfattar även modern litteratur, bilder, konst och musik som tar upp vardagsliv och livsfrågor, språkets spridning och användning, samt jämförelser mellan modersmålet och svenska. I kursen aktiv tvåspråkighet ingår även kommunikation med myndigheter, tolkning och översättning, och aktuella samhällsfrågor
Grundskolan
De kursplaner som berör de nationella minoriteterna är kursplanerna i samhällskunskap, religionskunskap och svenska. Dessutom finns skrivningar om nationella minoriteter i ämnet modersmål som nationellt minoritetsspråk – finska, jiddisch, meänkieli och romani chib samt i kursplanen i samiska.
Samhällskunskap
I kursplanerna ligger huvudansvaret för undervisningen om urfolket samer och de nationella minoriteternas kultur, historia, rättigheter och situation i Sverige i ämnet samhällskunskap. I samhällskunskapen finns ett bredare och djupare innehåll om nationella minoriteter i både mellan- och högstadiet. För att möjliggöra ett samlat innehåll tar samhällskunskapen också över det historiska perspektivet från kursplanen i historia.
I det centrala innehållet för högstadiet har även den svenska minoritetspolitiken och dess framväxt lyfts in. ”De nationella minoriteternas situation i Sverige samt den svenska minoritetspolitiken och dess framväxt. Samernas ställning som urfolk.”
I högstadiet har ”Sametinget” lagts till under kunskapsområdet ”Beslutsfattande och politiska idéer”.
Svenska
I kursplanerna i Lgr22 lyfts fakta och förståelse fram där det har behövts. I ämnet svenska finns ett långsiktigt mål: ”kunskaper om språk och språkbruk i Sverige och Norden”. I det ingår bland annat undervisning om de nationella minoritetsspråken. De nationella minoritetsspråken har också lagts till i det centrala innehållet i svenska i grundsärskolans högstadium.
Centralt innehåll, årskurs 7–9:
Samhällskunskap - centralt innehåll
Individer och gemenskaper
“Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.”
Beslutsfattande och politiska idéer
“Var olika beslut fattas och exempel på hur besluten påverkar individer, grupper och samhället i stort. Individers och gruppers möjligheter att påverka den demokratiska processen.”
Rättigheter och rättsskipning
”De nationella minoriteternas situation i Sverige samt den svenska minoritetspolitiken och dess framväxt. Samernas ställning som urfolk.”
“Kränkningar av de mänskliga rättigheterna i olika delar av världen och internationellt arbete för att främja mänskliga rättigheter.”
Historia – centralt innehåll
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
“Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.”
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
“Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring levnadsvillkor, migration och makt.”
Svenska – centralt innehåll
Språkbruk
“Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter och sociolekter. Framträdande skillnader och likheter mellan de nordiska språken. De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.”
Musik – centralt innehåll
Musikens sammanhang och funktioner
“Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Musikens funktion för att uttrycka identitet, normer och grupptillhörighet i olika kulturer och sociala sammanhang.”
Nationella minoritetsspråk i grundskolan
Enligt grundskolans styrdokument har alla elever tillhörande en nationell minoritet rätt till undervisning i sitt minoritetsspråk, oavsett om språket används i hemmet och utan krav på förkunskaper. Undervisningen ska erbjudas även till en ensam elev, och det finns ingen tidsbegränsning – till skillnad från övrig modersmålsundervisning som kräver minst fem elever och har en maxgräns på sju läsår.
I det centrala innehållet för modersmål i grundskolan står att undervisningen ska behandla språk och kommunikation, där eleverna får samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden som är bekanta för dem, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser. Eleverna ska samtala om innehåll och budskap i olika typer av texter, arbeta med berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud. De ska även arbeta med bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap, rim, ramsor och andra ordlekar samt använda digitala verktyg och medier för kommunikation. Undervisningen tar också upp säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang, samt ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter, och hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra
Så är materialet uppbyggt
Om materialets olika delar och förslag på diskussionsfrågorHär på lärarsidan kan du som lärare läsa om vad varje del innehåller och få tips på hur du kan använda de olika delarna.
På elevsidan är materialet uppdelat på samma sätt som i "boxarna" nedan.
Du kan arbeta med materialets olika delar var för sig eller kombinera olika delar. Du väljer själv vilka delar du vill att de som ska lära ska arbeta med. Det är också möjligt att arbeta ämnesöverskridande med materialets delar.
I denna del finns en kort beskrivning om vad som definierar vad en nationell minoritetsgrupp är. Här kan de som ska lära också läsa om hur kunskapen ser ut i Sverige gällande de nationella minoriteterna. I korta texter beskrivs sedan de fem nationella minoritetsgrupperna.
Filmen "Ge mig fem"
"Ge mig fem" är en film (2,28 min) som tagits fram av Region Sörmland om de fem nationella minoriteterna i Sverige. Filmen berättar kortfattat och lustfyllt om de nationella minoritetsspråken, om kultur och rättigheter.
Filmen fokuserar på Sörmland men det som lyfts fram i filmen är applicerbart i hela Sverige.
Förslag på diskussionsfrågor
- Hur kan principen om självidentifikation för nationella minoriteter påverka statistik och forskning om dessa grupper? Vilka för- och nackdelar finns det med denna princip?
- Vilka konsekvenser kan det få att minoritetsspråk inte är en diskrimineringsgrund i svensk lagstiftning?
- Hur kan man säkerställa att nationella minoriteter får verkligt inflytande i beslutsprocesser som rör dem, utan att det blir en symbolisk gest?
- Vilka etiska överväganden bör göras när det gäller att samla in och använda data om nationella minoriteter?
- Hur kan man öka kunskapen om nationella minoriteter i samhället utan att riskera att förstärka stereotyper eller fördomar?
- Hur kan man balansera behovet av särskilda rättigheter för nationella minoriteter med principen om likabehandling i samhället?
Samtalsfråga eller skrivuppgift:
Lista minst fem argument för varför det är viktigt att ge skydd åt nationella minoriteter.
Frågorna ovan syftar till att stimulera reflektion och diskussion kring både politiska åtgärder och individens rätt till identitet. Frågorna kan kräva djupare analys och reflektion kring komplexa aspekter av nationella minoriteters situation och rättigheter i Sverige.
Möt fem unga personer som berättar
(Kommer inom kort)
Till texterna om respektive minoritet finns ljudklipp där du möter en ung person som delar med sig av sina erfarenheter, sin kultur, sitt språk och sina traditioner. De berättar om vad det betyder för dem att tillhöra en nationell minoritet, men också om de utmaningar de möter, såsom rasism och diskriminering.
Förslag på diskussionsfrågor
- Finns det risk att vi i samhället i högre grad lyfter det svåra med att tillhöra en nationell minoritet, som till exempel antisemitism, antiziganism och andra former av rasism? Vad kan det i så fall få för konsekvenser och innebära för en persons identitet?
- Ibland beskrivs minoriteternas kulturer, språk, traditioner och historia som något annat än svensk. Diskutera vad det kan få för konsekvenser.
- Många unga som identifierar sig som nationell minoritet talar inte, eller har dålig kunskap om, det nationella minoritetsspråk som släkt och familj talar eller har talat. Vad kan samhället göra för att ändra denna utveckling?
- Personerna i filmerna lyfter sin identitet och hur viktig den är för dem. Diskutera identitet. Vad innebär det? Vad kan det innebära om du begränsas gällande din identitet?
- Är det en styrka att ett demokratiskt samhälle består av olika identiteter och personer med olika bakgrunder? Resonera och argumentera.
Att samtala kring dessa frågor kan ge en djupare förståelse för nationella minoriteters erfarenheter, rättigheter och utmaningar. Diskussionerna främjar reflektion kring identitet, mångfald och inkludering i samhället. De lyfter också frågor om språkets och kulturens betydelse. Samtalen stärker empati och kritiskt tänkande, samtidigt som de bidrar till ökad medvetenhet om diskriminering och vikten av demokratiska värderingar.
Film där unga berättar Tid: 10.48
Webbplatsen minoritet.se har producerat en film hur det är att vara ung och tillhöra en nationell minoritet?
I filmen berättar Elin, Lovisa, Daniel, Alexandra och Sara-Elvira, som alla är aktiva i de olika minoriteternas ungdomsorganisationer, om utmaningar och framtidsdrömmar. Gemensamt för alla fem är en önskan om mer inflytande och synlighet i frågor som berör dem.
Finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska
Texterna i denna del handlar om de nationella minoritetsspråken i Sverige. I denna del av materialet kan man också lyssna på korta meningar för att höra hur språken låter.
Språkstadgan och de fem skyddade språken
Språkstadgan är en lag som skyddar fem minoritetsspråk: samiska, finska, meänkieli (tornedalsfinska), romani chib och jiddisch. Lagen ger dessa grupper rätt att använda sitt språk i kontakt med offentliga verksamheter, som skolor, vårdcentraler eller kommunala kontor. Det innebär till exempel att man kan begära tolkhjälp eller få viktig information översatt till sitt språk. I skolan har barn rätt att läsa sitt minoritetsspråk som modersmålsundervisning, och staten ger ekonomiskt stöd till kulturlivet kring dessa språk.
Koppla frågor till texterna
Om du låter de som ska lära läsa en eller flera texter är upp till dig men ett förslag är att koppla en eller flera frågor till varje. Det kan vara bra att kolla av att de förstått texten med hjälp av någon/några faktafrågor som du tycker är relevant utifrån det du vill fokusera på.
Förslag på diskussionsfrågor:
- Vad kan det få för konsekvenser om antalet som talar ett minoritetsspråk minskar?
- Hur kan samhället stödja flerspråkighet och uppmuntra användningen av minoritetsspråk i vardagen, särskilt bland yngre generationer?
- Vilka utmaningar möter minoritetsspråkstalare när det gäller att bevara och utveckla sitt språk i en alltmer globaliserad värld?
- På vilket sätt kan digitala verktyg och sociala medier användas för att främja och förnya minoritetsspråk?
- Hur påverkar användningen av minoritetsspråk en persons kulturella identitet och känsla av tillhörighet, och varför är detta viktigt att diskutera?
Dessa frågor kan stimulera till djupare diskussioner om språkbevarande, kulturell identitet och samhällets roll i att stödja minoritetsspråk.
Nationella minoriteters kultur
Texterna i denna del ger exempel på de nationella minoriteternas kulturer och traditioner. Som till exempel högtider, mat, musik och konst.
Film
I denna del av materialet finns korta, animerade filmer.
Animerad film om judiska högtidsdagar, tid: 2,19
Kort film från minoritet.se om de judiska högtidsdagarna.
Animerad film om internationella romadagen, tid 1,36
Kort film från minoritet.se om internationella romadagen.
Animerad film om samefolkets dag, tid 2,01
Kort film från minoritets.se om samefolkets dag.
Animerad film om sverigefinnarnas dag, tid 2,41
Kort film från minoritet.se om sverigefinnarnas dag.
Animerad film om tornedalingarnas dag, tid 2,01
Kort film från minoritet.se om tornedalingarnas dag.
Koppla frågor till texterna och filmerna
Om du låter de som ska lära läsa en eller flera texter är upp till dig men ett förslag är att du till varje text ska koppla en eller flera frågor. Det kan vara bra att kolla av att de förstått texten med hjälp av någon/några faktafrågor som du tycker är relevant utifrån det du vill fokusera på med din grupp.
Förslag på diskussionsfrågor till texterna och filmerna:
- Vilka traditioner och kulturella uttryck känner du till hos någon av de nationella minoriteterna?
- På vilket sätt kan nationella minoriteters högtidsdagar stärka minoriteternas identitet och synlighet i samhället?
- Hur tror du att det påverkar en persons identitet att tillhöra både en nationell minoritet och det svenska majoritetssamhället? Vilka utmaningar och möjligheter kan det innebära?
- Varför tror du att det är viktigt för de nationella minoriteterna att bevara och utveckla sin kultur? Hur kan samhället stödja detta?
- På vilka sätt kan de nationella minoriteternas kulturer ses som en del av det gemensamma svenska kulturarvet? Ge exempel.
- Hur tror du att minoriteternas kulturer och traditioner har förändrats över tid? Vilka faktorer kan ha påverkat dessa förändringar?
- Vilken roll spelar flaggor, sånger och andra symboler för människors identitet och gemenskap?
Denna del heter Diskriminering i historien - Bostad och rätt till mark på sidorna för de som ska lära.
Texterna del handlar om hur möjligheten att skaffa bostad och rätten till mark har sett ut. Texterna berättar om hur kungamakten och staten har begränsat detta på olika sätt i historien.
Kränkande ord
I texterna förekommer ibland kränkande ord. De finns i vissa citat men också i berättande text. En anledning till att vi låter dem stå kvar är dels för att ge en korrekt bild av historien, dels synliggöra hur ord och begrepp har använts för att kontrollera och kategorisera människor. Här finns viktiga diskussioner som du som lärare kan föra med de som ska lära.
Koppla frågor till texterna
Låt gärna de som ska lära reflektera över det som de har läst. Det kan även vara bra att stämma av att de förstått texten med hjälp av någon/några faktafrågor som du tycker är relevanta utifrån det du vill fokusera på.
Förslag på diskussionsfrågor:
Bostad
- Vilka konsekvenser kan det ha fått för minoritetsgrupper att inte kunna bosätta sig fritt i landet?
- På vilka sätt kan bostadsdiskriminering påverka en grupps möjligheter att bevara sin kultur och sitt språk?
Dessa frågor kan hjälpa de som ska lära att reflektera över historiska orättvisor och deras långsiktiga effekter, samt uppmuntra till diskussion om mänskliga rättigheter och likabehandling i samhället.
Rätten till mark
- Hur tror du att begränsningar i rätten till markanvändning kan påverka en minoritetsgrupps kultur och traditioner?
- Vilka konsekvenser kan det få för en grupp att förlora tillgång till mark de traditionellt brukat?
- På vilka sätt kan konflikter om markanvändning påverka relationen mellan minoritetsgrupper och majoritetssamhället?
- Hur tror du att dagens situation ser ut när det gäller nationella minoriteters rätt till markanvändning jämfört med förr i tiden?
- Varför tror du att frågor om markanvändning ofta är särskilt känsliga och svåra att lösa?
- Hur kan kunskap om historiska orättvisor kring markanvändning hjälpa oss att skapa ett mer rättvist samhälle idag?
- Varför är det viktigt att känna till denna historia om bostadsdiskriminering mot nationella minoriteter?
- Hur tror ni att förlusten av mark påverkar en nationell minoritets möjligheter att bevara och utveckla sin kultur och identitet? Diskutera både konkreta och känslomässiga aspekter.
- Vilka konsekvenser kan det få för en minoritetsgrupp när dess historiska koppling till ett specifikt landområde inte erkänns av majoritetssamhället? Reflektera över hur detta kan påverka gruppens ställning i samhället och individernas självbild.
Dessa frågor kan hjälpa de som ska lära att reflektera över historiska orättvisor, deras långsiktiga effekter, samt uppmuntra till diskussion om rättigheter, resurser och kulturell identitet i dagens samhälle.
Lyssna på ett vittnesmål
I avsnittet bostad finns ett vittnesmål. Det går att arbeta med på olika sätt genom att till exempel skriva en reflekterande text eller samtala om innehållet i grupper. Frågorna ovan om bostad går också att använda efter att de som ska lära har lyssnat på ett vittnesmål.
Denna del heter Diskriminering i historien - Skola och utbildning på sidorna för de som ska lära.
Texterna i denna del handlar om hur möjligheterna till skola och utbildning har sett ut. Texterna berättar om hur kungamakten och staten har begränsat detta på olika sätt i historien.
Kränkande ord
I texterna förekommer ibland kränkande ord. De finns i vissa citat men också i berättande text. En anledning till att vi låter dem stå kvar är dels för att ge en korrekt bild av historien, dels synliggöra hur ord och begrepp har använts för att kontrollera och kategorisera människor. Här finns viktiga diskussioner som du som lärare kan föra med de som ska lära.
Koppla frågor till texterna
Låt gärna de som ska lära reflektera över det som de har läst. Det kan även vara bra att stämma av att de förstått texten med hjälp av någon/några faktafrågor som du tycker är relevanta utifrån det du vill fokusera på.
Förslag på diskussionsfrågor:
- Hur tror du att förbudet att tala sitt modersmål i skolan påverkade barns självkänsla och identitet?
- Vilka långsiktiga konsekvenser kan försvenskningspolitiken i skolan ha haft för de nationella minoriteterna?
- På vilka sätt kan bristande utbildning påverka en grupps möjligheter i samhället över generationer?
- Varför är det viktigt att alla elever, oavsett bakgrund, lär sig om de nationella minoriteternas historia och kultur i skolan idag?
- Vilken roll spelar lärare i att främja förståelse och respekt för olika kulturer och språk i klassrummet?
- Hur kan kunskap om de nationella minoriteternas historia i skolan bidra till att motverka föreställningar om "den andre", fördomar och diskriminering i dagens samhälle?
Dessa frågor kan hjälpa de som ska lära att reflektera över historiska orättvisor inom utbildning och dess långsiktiga konsekvenser, samt uppmuntra till diskussion om dagens utmaningar och möjligheter för en mer inkluderande skola.
Lyssna på vittnesmål
I avsnittet om skola och utbildning finns några vittnesmål. De går att arbeta med på olika sätt genom att till exempel skriva en reflekterande text eller samtala om innehållet i grupper. Frågorna här ovanför går också att använda efter att de som ska lära har lyssnat på ett vittnesmål.
Texterna i denna del handlar om de nationella minoriteternas organisering och kamp för rättigheter.
Koppla frågor till texterna
Låt gärna de som ska lära reflektera över det som de har läst. Det kan även vara bra att stämma av att de förstått texten med hjälp av någon/några faktafrågor som du tycker är relevanta utifrån det du vill fokusera på.
Förslag på diskussionsfrågor:
- Hur tror du att historiskt förtryck har påverkat de nationella minoriteternas identitet och kultur?
- Varför är det viktigt för minoritetsgrupper att organisera sig och kämpa för sina rättigheter?
- Vilken betydelse tror du att officiellt erkännande och lagstiftning har för minoritetsgrupper?
- Är det viktigt att människor står upp för olika orättvisor? Varför?
- På vilka sätt kan kunskap om minoriteternas historia och kamp bidra till ett mer inkluderande samhälle idag?
- Hur kan vi som medborgare bidra till att stärka de nationella minoriteternas rättigheter i vardagen?
- Hur tror du att kampen för minoriteters rättigheter kan se ut i framtiden? Vilka utmaningar kvarstår?
Texterna i denna del handlar om fördomar, rasism och diskriminering som de nationella minoriteterna möter idag. Det kan handla om allt från nedsättande kommentarer eller påhopp på sociala medier till diskriminering och hatbrott. Utsatthet riskerar i förlängningen att leda till att personer som tillhör en minoritet inte vågar vara öppna med sin identitet.
Koppla frågor till texterna
Låt gärna de som ska lära reflektera över det som de har läst. Det kan även vara bra att stämma av att de förstått texten med hjälp av någon/några faktafrågor som du tycker är relevanta utifrån det du vill fokusera på.
Förslag på diskussionsfrågor:
- Hur påverkar den historiska diskrimineringen av nationella minoriteter deras situation i dagens samhälle?
- Vilka utmaningar möter nationella minoriteter när det gäller att bevara och utveckla språk och kultur i Sverige?
- På vilka sätt kan bristande kunskap om nationella minoriteter i majoritetssamhället leda till diskriminering?
- Hur kan hatbrott och hatretorik mot nationella minoriteter, särskilt i sociala medier, motverkas?
- Varför tror du att anmälningar om diskriminering av nationella minoriteter är få, trots att utsattheten upplevs som utbredd?
- Varför kan det vara bra med en variation av identiteter i ett samhälle?
Dessa frågor kan hjälpa de som ska lära att reflektera över historiska orättvisor och minoriteters kamp för rättigheter, samt uppmuntra till diskussion om dagens utmaningar och möjligheter för ett mer rättvist och inkluderande samhälle.
Texterna i denna del handlar om de stöd som finns för de nationella minoriteterna för att bevara och stärka deras kultur, tradition och språk.
Nationella minoriteter och minoritetsspråk – två delar av minoritetspolitiken
Sveriges minoritetspolitik ska skydda vissa grupper och deras språk. Den bygger på två huvuddelar som kompletterar varandra: Ramkonventionen för nationella minoriteter och språkstadgan.
Skyddet för nationella minoriteter
Sverige har erkänt fem nationella minoriteter: samer, romer, tornedalsfinnar, svenskfinnar och judar. Dessa grupper har en lång historia i Sverige, men har samtidigt mött utmaningar som diskriminering eller påverkan att anpassa sig till majoriteten. Skyddet innebär att de har rätt att bevara sin kultur, traditioner och sätt att leva.
Ramkonventionen om nationella minoriteter
Ramkonventionen är ett internationellt avtal som skyddar minoriteters rättigheter att bevara sina språk, kulturer och identiteter. Den främjar jämlikhet mellan minoritetsgrupper och majoritetssamhället samt motverkar diskriminering. I Sverige omfattar konventionen fem grupper: samer, romer, tornedalingar, sverigefinnar och judar. Den ger rätt att använda minoritetsspråk i utbildning och förvaltning, samt krav på att samråda med grupperna i beslut som berör dem. Sverige har genom Minoritetslagen (2009) stärkt skyddet för särskilt finska, meänkieli och samiska i utvalda förvaltningsområden. Konventionen bygger på självidentifiering – det är den enskildes uppfattning om tillhörighet som avgör.
Språkstadgan och de fem skyddade språken
Språkstadgan är en lag som skyddar fem minoritetsspråk: samiska, finska, meänkieli (tornedalsfinska), romani chib och jiddisch. Lagen ger dessa grupper rätt att använda sitt språk i kontakt med offentliga verksamheter, som skolor, vårdcentraler eller kommunala kontor. Det innebär till exempel att man kan begära tolkhjälp eller få viktig information översatt till sitt språk. I skolan har barn rätt att läsa sitt minoritetsspråk som modersmålsundervisning, och staten ger ekonomiskt stöd till kulturlivet kring dessa språk.
Varför är detta viktigt?
Historien visar att många minoriteter i Sverige har tvingats anpassa sig till majoritetssamhället, ibland genom tvång. Till exempel fick samiska barn under 1900-talet inte tala sitt språk i skolan, och romer har länge mött fördomar. Minoritetspolitiken ska rätta till sådana historiska orättvisor och ge grupperna möjlighet att leva som de vill – utan att behöva välja mellan sin identitet och samhället i stort.
Ett exempel:
En samisk familj i Kiruna kan idag använda samiska när de pratar med socialtjänsten eller sjukvården, tack vare språkstadgan. Samtidigt kan de utöva renskötsel på traditionell mark utan att någon ifrågasätter deras rätt, tack vare minoritetsskyddet. På samma sätt kan en finskspråkig pensionär i Stockholm begära hjälp på finska hos sin kommun.
Genom att kombinera rättigheter för minoriteter med språkligt skydd vill Sverige säkerställa att mångfalden inte försvinner, utan i stället blir en del av samhällets framtida styrka. Det handlar om att alla ska känna sig respekterade och ha samma möjligheter, oavsett bakgrund.
Koppla frågor till texterna
Låt gärna de som ska lära reflektera över det som de har läst. Det kan även vara bra att stämma av att de förstått texten med hjälp av någon/några faktafrågor som du tycker är relevanta utifrån det du vill fokusera på.
Förslag på diskussionsfrågor:
- Vilka utmaningar finns för att säkerställa att nationella minoriteter får inflytande i frågor som berör dem? Hur kan samråd mellan minoriteter och kommuner förbättras för att ge verkligt inflytande istället för enbart information?
- Trots att lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk har funnits länge brister många kommuner i att uppfylla sina skyldigheter. Vad kan göras för att stärka efterlevnaden av lagen och vilka konsekvenser kan det få om detta inte sker?
- Hur påverkar diskriminering och marginalisering av nationella minoriteter deras möjlighet att bevara sin kultur och sitt språk? Vilka konkreta åtgärder kan samhället vidta för att motverka dessa problem?
- Sverige har ett ansvar att skydda och främja de nationella minoritetsspråken. Diskutera varför det är viktigt att hålla dessa språk levande och hur skolan kan bidra till revitalisering av minoritetsspråken bland unga (att revitalisera ett språk innebär att återuppliva och stärka ett språk som är hotat eller håller på att försvinna).
Frågorna uppmuntrar de som ska lära att reflektera över både utmaningar och lösningar inom Sveriges minoritetspolitik samt dess betydelse för demokrati och mänskliga rättigheter.
Nedslag i de nationella minoriteternas historia
I boxen för tidslinjer hittar du en tidslinje för varje minoritetsgrupp. De ger en översiktlig bild av händelser som påverkat den nationella minoriteten historiskt på olika sätt.
Tidslinjerna ger dig som lärare möjlighet att på ett kortfattat sätt lyfta relevanta händelser samt ha dessa som utgångspunkt för olika fördjupningar. De som ska lära kan till exempel få i uppgift att i grupper ta reda på mer kring vissa personer eller händelser.
Quiz
I materialet finns en frågesport som kan vara ett roligt sätt att testa sina kunskaper på. Som introduktion skapar det en spännande ingång till ämnet, medan det som avslutning fungerar som en effektiv och rolig kunskapskontroll.
Varje fråga har flera svarsalternativ och den som svarar anger sitt svar. När det är gjort får den som svarar reda på vad som är det rätta svaret.
Den som ska lära kan arbeta enskilt eller tävla mot andra i grupper.
Facit
Vilket år erkände Sveriges riksdag de nationella minoriteterna?
1890 1952 1999
Sedan vilket århundrade finns det bevis för att judar har bott i Sverige?
1200-talet 1500-talet 1700-talet
Vad var judar tvungna att göra för att få bo i Sverige innan 1771?
Avsäga sig sin religion och konvertera till kristna lutherska kyrkanUtöva sin religion endast i hemmet
Betala en särskild skatt
Vad är meänkieli?
Ett nationellt minoritetsspråk som främst talas av tornedalingarEtt samiskt språk
En finsk dialekt
Vad kallas den traditionella samiska dräkten?Sápmi
KoltGerjas
När firas sverigefinnarnas dag?22 augusti
2 april
24 februari
Från vilket århundrade är den första informationen om att romer kommit till Sverige?
1500-talet1600-talet
1700-talet
Vad kallas den grupp av sverigefinnar som brände skog för att odla?Österbottningar
Skogsfinnar eller svedjefinnarFinlandssvenskar
Vad heter den kända stickade tumvanten med flätad snodd och tofs?
LovikkavantenTornedalsvantenNorrlandsvanten
Vad är en jojk?En traditionell samisk båt
Ett traditionellt samiskt sätt att sjungaEn samisk maträtt
Vad heter samernas parlament?SameparlamentetSameriksdagen
Sametinget
Att analysera bilder är en viktig färdighet i dagens visuella samhälle. Två centrala aspekter av bildanalys är avkodning och tolkning. Dessa färdigheter hjälper till att förstå och kritiskt granska visuell information.
I denna del av materialet ligger tre bilder av olika karaktär. Du kan välja att visa bilderna för hela gruppen och gemensamt arbeta med dem. Eller låta de som ska lära arbeta i grupper eller par.
Arbete med bilderna i materialet följer samma struktur.
- I uppgift A ska de som ska lära avkoda bilden utan att lägga in värderingar eller fakta. Det handlar om att avkoda bilden, vad är det som syns? Frågorna i materialet hjälper till med detta. Det går också att samtala om bilden är i färg eller svartvit, bildvinkel och fokus/skärpa. Denna del är viktig för att alla ska ha samma utgångsläge inför momentet då tolkning ska genomföras.
- I uppgift B ska de som ska lära tolka bilden. Var är bilden fotograferad? Vilket år? Vad gör de på bilden? Vilka syns på bilden?
Frågorna i materialet hjälper till med detta. - I uppgift C får de som ska lära fakta om bilden och får fundera över om deras uppfattningar om bilden förändrats.
Avkodning av en bild
Avkodning handlar om att identifiera och beskriva bildens olika element objektivt. Det är den första, mer konkreta fasen av bildanalysen.
- Observera bildens beståndsdelar utan att dra slutsatser.
- Identifiera färger, former, linjer och texturer.
- Notera komposition och layout.
- Beskriva vad som faktiskt syns i bilden, utan att värdera.
- Uppmärksamma tekniska aspekter som kameravinkel eller ljussättning.
Tolkning av en bild
Tolkning innebär att analysera bildens djupare mening och budskap. Det är en mer subjektiv process som bygger på avkodningen.
Manipulerade bilder
Ingen av de tre bilderna i bildanalysövningen är manipulerade. Här handlar det om att prata om och lära sig att bilder kan vara manipulerade på olika sätt.
“Deepfake” är en teknik som använder artificiell intelligens för att manipulera bilder, videor eller ljud så att de framstår som äkta. Termen är en sammanslagning av "deep learning" (djupinlärning) och "fake" (förfalskning). Genom att analysera stora mängder data kan datorprogram skapa mycket realistiska representationer av människor och miljöer, vilket gör det svårt för det mänskliga ögat att upptäcka manipulationen.
Viktigt i bildanalysen
- Analysera bildens kontext och syfte.
- Fundera över känslor och associationer som bilden väcker.
- Identifiera symbolik och metaforer.
- Överväg kulturella och historiska perspektiv.
- Reflektera över bildens potentiella påverkan på betraktaren.
- Är bilden tillrättalagd eller manipulerad?
Förklaring av svåra ord
En ordlista med ord och begrepp som kan vara bra att känna till.
Judiska minoriteten
Judereglementet
Lag från 1782 som reglerade judars bosättning och rättigheter i Sverige med många restriktioner.
Det stora judedopet
Dop av flera judiska familjer år 1681 för att de skulle få stanna i Sverige.
Mosaiska trosbekännare
Term från 1800-talet som användes för att beskriva judar utifrån deras religion.
Jiddisch
Ett germanskt språk talat av en del judar i Sverige, erkänt som minoritetsspråk sedan år 2000.
Romska minoriteten
Romer
Samlingsnamn för flera grupper med ursprung i Indien. I Sverige delas de in i:
Resandefolket
Den äldsta romska gruppen i Sverige. Första beviset att de fanns i Sverige är från år 1512.
De fem romska grupperna som erkänns inom svensk minoritetspolitik är:
Resandefolket: Även kallade resanderomer, är den äldsta romska gruppen i Sverige, med historiska rötter som går tillbaka till 1500-talet. De har ofta kallats "tattare" i äldre källor och har en lång historia av kringresande handel och hantverk.
Svenska romer: Denna grupp består huvudsakligen av ättlingar till valakiska romer, inklusive undergrupper som ”Kalderash” (kopparslagare) och ”Lovara”. De invandrade till Sverige från Östeuropa och Ryssland under slutet av 1800-talet.
Finska romer: Kallas även ”Kaale”, och har historiska kopplingar till Finland. Många invandrade till Sverige efter att inreseförbudet för romer upphävdes år 1954.
Utomnordiska romer: Denna grupp omfattar romer som invandrade till Sverige under 1900-talet, särskilt från Sydeuropa och Balkan, exempelvis under 1960- och 1970-talen. Många kom genom organiserade överföringar eller spontana migrationer och har bott i Sverige under längre tid.
Nyanlända romer: Dessa är romer som har kommit till Sverige mer nyligen, ofta som migranter eller asylsökande från Central- och Östeuropa.
Romani chib
Romska språket med många dialekter, exempelvis kale och lovari. Ett erkänt nationellt minoritetsspråk.
Antiziganism
Hat eller diskriminering mot romer, historiskt präglat av utvisningar och övergrepp.
Tattare (äldre beskrivet som tatar eller tartare)
Nedsättande term för resande och romska grupper, ofta använd för att diskriminera.
Zigenare
Äldre, numera nedsättande term för romer, som användes i lagar och förföljelse.
Samiska minoriteten
Sápmi
Det traditionella historiska området där samerna lever, omfattar delar av Sverige, Norge, Finland och Ryssland.
Samiska språk
En språkgrupp med flera varieteter, exempelvis nordsamiska, sydsamiska och lulesamiska. Samiska är ett uraliskt språk talat av samerna. Nordsamiska är den största varieteten.
Sockenlapp
En yrkesgrupp bland samer som bodde utanför lappmarken och anställdes av socknar för att utföra tabubelagda uppgifter, såsom slakt, kastrering och skinnberedning. Deras förfäder var ofta skogssamer som levde i Mellansverige och södra Norrland under 1600-talet
Nomadskolor
Skolor inrättade för barn till renskötande samer under början av 1900-talet. Syftet var att utbilda barnen utan att "störa" deras traditionella livsstil, men de bidrog samtidigt till assimilering, låg utbildning och språklig utarmning.
Lapp ska vara lapp
Ett uttryck från svensk politik under tidigt 1900-tal som syftade till att hålla samerna separerade från det svenska majoritetssamhället. Detta ledde till segregation och diskriminering.
Tornedalska minoriteten
Tornedalingar
En nationell minoritet med rötter i Tornedalen. En del talar meänkieli och har historiskt utsatts för försvenskningspolitik.
Meänkieli
Ett finsk-ugriskt språk talat av en del tornedalingar. Det blev ett erkänt minoritetsspråk år 2000 och har tre huvudvarieteter: Tornedalsvarietet, Gällivarevarietet och Lannankieli.
Læstadianismen
En luthersk väckelserörelse grundad av Lars Levi Læstadius på 1800-talet. Den betonar omvändelse, enkelhet och kamp mot alkohol. Rörelsen kännetecknas av extatiska känsloutbrott och offentlig syndabekännelse. Den är mest utbredd i Finland och har även spridit sig till Nordamerika.
Læstadianer
Medlem av en kristen väckelserörelse grundad av Lars Levi Læstadius, känd för personlig omvändelse och enkel livsstil.
Sverigefinnar
Sverigefinnar
Nationell minoritet med finskt ursprung, historiskt knuten till Sverige sedan Finland var en del av riket fram till år 1809.
Finska språket
Ett erkänt nationellt minoritetsspråk som talas av sverigefinnar.
Skogsfinnar
Svedjebrukande finnar från Savolax och Tavastland som flyttade till svenska skogsområden under slutet av 1500-talet. De etablerade sig främst i Kolmården, Tiveden, Värmland och södra Norrland. Skogsfinnarna utvecklade en distinkt kultur och bidrog till den svenska jordbruksutvecklingen genom sitt effektiva svedjebruk.
Svedjefinnar
En äldre benämning för skogsfinnar, som främst betonar deras svedjebruk. Begreppet har ersatts av "skogsfinnar" eftersom deras näringsfång var bredare och förutom svedjebruk inkluderade boskapsskötsel och åkerbruk.
Generella begrepp om nationella minoriteter
Minoritetsspråk
Språk talade av Sveriges nationella minoriteter: samiska, finska, meänkieli, romani chib och jiddisch.
Försvenskningspolitik
Historisk politik där minoritetsspråk som samiska och meänkieli förbjöds i skolor och ersattes med svenska. Detta ledde till generationsförlust av språk.
Europarådets ramkonvention
Internationell överenskommelse som skyddar nationella minoriteters rättigheter och identitet. Sverige anslöt sig 1999.
Språkstadgan
Internationell överenskommelse som skyddar landsdels- eller minoritetsspråk. Sverige anslöt sig år 1999.
Strategi för romsk inkludering
Svensk politik från 2012 som syftar till att romer ska ha lika möjligheter i samhället senast år 2032.