Kunskap om Förintelsen och andra världskriget
Lättläst fakta med bildstöd i form av en tidslinje.
Sidan är en del av undervisningsmaterialet Om Förintelsen och andra världskriget för anpassad grundskola och anpassat gymnasium.
Lär om Förintelsen
Lär utifrån bilder, inläst text eller genom att läsa textDet finns fyra olika sätt att låta eleverna ta del av det som berättas i texten. Du som lärare kan välja ett sätt, eller en kombination av flera sätt, beroende på vad som passar dina elever bäst.
Skriv ut och läs på papper
Skriv ut till elever som kan läsa på egen hand, eller läs högt för elever som inte kan läsa själva.
Läs på skärm
Här finns texten som webbsida. Länken kan ges till elever som kan läsa texten på egen hand.
Tidslinje med bilder
Tidslinjen innehåller förenklade symbolbilder, så kallad widigits från Inprint. Bilderna kan göra det lättare för elever som behöver visuellt stöd för att lättare ta till sig textens innehåll. Du kan till exempel visa tidslinjen på storbildsskärm eller skriva ut på papper till dina elever.
Lyssna på texten
Lyssna på en inläsning av texten. Speakerrösten läser långsamt.
Övning
Kunskapstest med frågekortI den här övningen ges eleverna möjlighet att testa och repetera sina kunskaper efter att ha läst textmaterialet ovan. Om eleverna arbetar tillsammans för att komma fram till svaren på korten så ökar också elevernas samtalskompetens.

Så här funkar övningen
Skriv ut och klipp ut frågekorten
Skriv ut dubbelsidigt med inställningen "vänd längst långsidan" för att lätt kunna klippa ut korten.
Dela in eleverna i par eller mindre grupper och dela ut korten
Dela ut en uppsättning kort till varje par eller grupp.
Lägg antingen alla korten i en hög i mitten av bordet eller ge en elev i paret alla korten. Det viktiga är att alla får chansen att ställa frågorna och svara.
Svara på frågorna
En elev tar ett kort och ställer frågan på kortet till kamraten. Om de är i grupper så svarar eleverna i turordning. Det går också bra att samarbeta om de är fler än två och öva på att enas kring ett svar.
Hej lärare!
Tack för din feedback! Det hjälper oss förbättra materialet.
Fördjupad övning
Förintelsens orsaker och konsekvenserHändelser och skeenden i historien har olika orsaker och får olika konsekvenser, både kortsiktiga och långsiktiga. Syftet med övningen är i första hand att eleverna ska lära sig om orsakerna till Förintelsen.
Eleverna ska också fundera på vad som skedde efter Förintelsen, alltså vad konsekvenserna blev.
Så här funkar övningen
Genomför hela övningen eller de inledande delarna, beroende på vad som passar dina elever bäst.
Eleverna behöver först ha gjort momenten högre upp på sidan
Börja med att gå igenom momentet "Lär om Förintelsen" tillsammans med dina elever. Låt sedan eleverna dem besvara instuderingsfrågorna i den efterföljande övningen. Efter det är eleverna redo för den fördjupande övningen i följande steg.
Förbered kort om orsaker och konsekvenser
Skriv ut enkelsidigt och klipp sedan ut korten.
Gå igenom orden "orsaker" och "konsekvenser"
Gå igenom med eleverna vad som menas med orden ”orsak” och ”konsekvens/följd”.
Dela ut korten till eleverna och be dem att sortera korten i två högar. En hög med vad som är orsaker till Förintelsen och en hög med vad som är konsekvenserna/följderna.
Arbeta med orsaker
- Undersökningsfrågor: Varför inträffade Förintelsen? Vilka orsaker låg bakom Förintelsen? Vilka orsaker hade störst betydelse?
- Be eleverna att rangordna korten – vilka orsaker är nära i tid till Förintelsen och vilka är längre ifrån händelsen? Eleverna behöver inte ha en strikt kronologisk ordning utan mer tänka vad som är nära i tid eller vad som är längre ifrån tid.
- Be eleverna ordna korten efter inflytande/betydelse, de orsaker som har störst betydelse/inflytande placeras nära Förintelsen och de orsaker som inte har lika stort inflytande placeras längre ifrån.
- Diskussionsfråga: Vad är skillnaden mellan att ordna korten efter kronologi och betydelse
Arbeta med konsekvenser
- Undersökningsfråga: Vad blev konsekvenserna av Förintelsen?
- Be eleverna att rangordna korten – vilka Konsekvenser/följder är nära i tid till Förintelsen och vilka konsekvenser/följder har varit mer varaktiga?
- Diskussionsfråga: Vilka av konsekvenserna/följderna är de omedelbara och vilka av konsekvenserna/följderna har betytt förändringar på lång sikt?
Avslutande diskussion
Frågor att diskutera med eleverna efter genomförd övning (frågorna behöver anpassas så att de passar dina elever):
- Hur kunde Förintelsen förhindrats?
- Vad hade krävts för att Förintelsen inte skulle ske?
- Vad kan vi lära oss av att studera orsakerna till Förintelsen?
- Varför är det viktigt att lära sig om orsakerna till Förintelsen?
- Vad fick Förintelsen för konsekvenser för individer och för samhället?
- Hur kan omvärlden agera för att något sådant här inte ska inträffa igen?
- Många ledande nazister dömdes. Men vilket ansvar hade de människor som visste att människor mördades men som inte gjorde något?
- Vad kan vi lära oss genom att studera Förintelsen?