Till innehåll

Övningar

Fyra övningar som du som lärare kan använda tillsammans med dina elever och deltagare i klassrummet.

Så använder du övningarna

Övningarna är till för att få elever/deltagare att förstå var fördomar kommer ifrån och hur man kan diskutera och problematisera dem. Syftet är inte att hänga ut vissa elever med ”fel” åsikter utan bidra till att gruppen tillsammans reflekterar över fördomar och vad de kan leda till. Det är viktigt att eleverna eller deltagare inte känner sig utsatta utan inkluderade i ett samtal.  

I materialet finns förslag på hur övningarna kan göras i klassrummet eller digitalt.

Till övningarna finns även arbetsblad som pdf om du vill skriva ut och ge till dina elever.

Vad är fördomar?

Fördomar är uppfattningar om andra människor som bygger på förutfattade meningar om den grupp dessa människor identifieras med. Det är åsikter om andra personer som inte bygger personliga egenskaper.

Därför kan vi säga att fördomar låser enskilda individer till en grupp, inte utifrån individens egen upplevelse av grupptillhörighet, utan en grupp som personen med fördomarna har placerat individen i.

Övning 1: Pristagarna – om kampen, livet och drivkraften

Övningen består av fyra delar. Låt eleverna göra allihop eller välj ut de du tycker passar bäst utifrån elevens förmåga.

Övning 2: Civilkurage – om att våga agera

Övningen består av fyra delar. Låt eleverna göra allihop eller välj ut de du tycker passar bäst utifrån elevens förmåga.

Övning 3: Mänskliga rättigheter – i Sverige och i världen

Övningen består av fyra delar. Låt eleverna göra allihop eller välj ut de du tycker passar bäst utifrån elevens förmåga.

Övning 4: Diplomat Per Anger – om moral och förebilder

Relaterat

    Gå tillbaka till undervisningsmaterialet Människokämpar.
      Här finns intervjuer med och fakta om alla människorättskämpar som fått Per Anger-priset. Länken leder till våra faktasidor.

        Övning 1: Pristagarna – om kampen, livet och drivkraften

        Övningen består av fyra delar. Låt eleverna göra allihop eller välj ut de du tycker passar bäst utifrån elevens förmåga.

        Övning 2: Civilkurage – om att våga agera

        Övningen består av fyra delar. Låt eleverna göra allihop eller välj ut de du tycker passar bäst utifrån elevens förmåga.

        Övning 3: Mänskliga rättigheter – i Sverige och i världen

        Övningen består av fyra delar. Låt eleverna göra allihop eller välj ut de du tycker passar bäst utifrån elevens förmåga.

        Övning 4: Diplomat Per Anger – om moral och förebilder

        Relaterat

          Människorättskämpar

          Gå tillbaka till undervisningsmaterialet Människokämpar.

            Pristagare

            Här finns intervjuer med och fakta om alla människorättskämpar som fått Per Anger-priset. Länken leder till våra faktasidor.

              Mänskliga rättigheter

              Det är ännu långt kvar innan alla människors mänskliga rättigheter respekteras i världen. Här kan du lära dig mer om mänskliga rättigheter.