Här hittar du som leverantör information om hur vi tar emot fakturor.
Forum för levande historia har 30 dagars förfallotid på alla leverantörsfakturor.
Vi tar endast emot fakturor digitalt. Det innebär att de skickas elektroniskt via fakturaväxel eller leverantörsportal. Information om adresser och nätverk hittar du under rubriken E-fakturor längre ner på sidan.
Om lagen och vad som gäller för er som leverantör
Från den 1 april 2019 ska ni som leverantör till Forum för levande historia skicka oss en e-faktura. Observera att PDF inte är ett godkänt format.
Följande uppgifter ska alltid finnas med på fakturor som skickas till Forum för levande historia:
referensperson/projektnummer
korrekt fakturaadress
leverantörens fullständiga namn och adress
leverantörens plusgiro eller bankgiro
fakturanummer
förfallodatum
leveransdatum
varumängd eller tjänstens omfattning
leverantörens momsregistreringsnummer
momsbelopp
momssats
totalt fakturabelopp
kreditfaktura ska hänvisa till debetfaktura
För dig som har ett affärssystem anslutet till en e-faktureringstjänst
Fakturera via Peppol
Vi tar helst emot fakturor via nätverket Peppol. Om ni inte redan fakturerar via Peppol behöver ni stämma av med leverantören av ert affärssystem (ekonomisystem, faktureringssystem) om det är förberett för kommunikation via Peppol-nätverket.
Forum för levande historia PEPPOL-ID är 0007:2021005356.
Fakturera via integration
Om ni som leverantör har stöd för att skicka e-fakturor direkt från er till oss som myndighet - och om det rör sig om en större volym e-fakturor (>100 årligen) - då kan det vara kostnadseffekivt at sätta upp en direktintegration för Svefaktura mellan er och Visma Proceedo. En sådan integration måste dock beställas av oss via Statens servicecenter. Kontakta i så fall oss på ekonomi.personal@levandehistoria.se.
Om ni inte redan är ansluten till en e-faktureringstjänst
Om ni har ett affärssystem
Det finns olika möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystem/ekonomisystem. Hör med er systemleverantör vilka möjligheter som finns via just ert system.
Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.
Se under punkten ovan vilka format som Forum för levande historia kan ta emot i samt om kommunikationssätt.
Om ni inte har ett affärssystem eller inte redan är ansluten till en e-faktureringstjänst
Är inget av ovanstående alternativ passande för er kan ni istället kostnadsfritt ansluta er till Visma Proceedos leverantörsportal för att kunna skicka e-faktura till oss på ett enkelt sätt.
Denna lösning passar främst mindre leverantörer som skickar få fakturor. Kontakta i så fall oss på e-postadressen ekonomi.personal@levandehistoria.se så skickar vi er en inbjudan till Leverantörsportalen (Visma Proceedo Supplier Center).
När ni ska skapa en faktura till oss måste ni som leverantör klicka på Statens Servicecenter, under där finns alla myndigheter och ni kan välja Forum för levande historia att skicka fakturan till.
Observera att vi inte tar emot fakturor i pdf-format.
Fakturor som är ofullständiga eller är felaktiga returneras till leverantören.
Vårt organisationsnummer är 202100-5356.
Vårt bankgironummer är 805-8091.
Relaterat
Kontakt
Här hittar du mejladresser, besöksadress, fakturaadress och andra sätt att kontakt oss.
Besök oss
Vi finns på Stora Nygatan 10 i Stockholm. Här kan du läsa om tillgänglighet i våra lokaler, öppettider och få vägbeskrivning innan ditt besök hos oss.
Om vår verksamhet
Vi är övertygade om att det går att förebygga intolerans genom att dra lärdom av historien. Därför bedriver vi utåtriktad verksamhet med inriktning på kunskap, kultur och fortbildning.