Demokrati
Lättläst om demokrati.

Egyptier firar regimens och den förre presidenten Hosni Mubaraks fall på Tahrirtorget i Kairo 2011. Foto: Scanpix
Demokrati är ett sätt att ordna samhället,
och det är motsatsen till diktatur.
I en diktatur bestämmer bara ett enda parti eller en enda person.
Ordet demokrati kommer från grekiskans ord demos
som betyder folket
och ordet kratein som betyder styre.
På svenska betyder ordet demokrati
ungefär folkstyre eller folkmakt.
Sverige är en demokrati.
I den svenska grundlagen står det
att all offentlig makt ska utgå från folket.
I verkligheten fungerar det så
att folket väljer politiker som styr åt folket.
Det finns olika sätt att låta folket styra.
Ett land kan ha representativ eller parlamentarisk demokrati
som när vi i Sverige röstar in politiker i riksdagen.
Men ett land kan också ha olika former av direktdemokrati och folkomröstningar.
Då styr folket direkt utan några politiker.
Forskning visar att fler och fler länder i världen blir demokratiska.
Vad räknas som demokrati?
Det finns inte ett tydligt svar på
vad en demokrati är.
Men det finns vissa saker som en demokrati ska ha.
Bland annat ska alla myndiga personer kunna rösta i parlamentsval.
Myndiga är de i Sverige som har fyllt 18 år.
Parlamentsval är val till en riksdag.
I en demokrati bestämmer också oftast majoriteten,
det vill säga de flesta.
Men majoriteten får aldrig förtrycka minoriteter i ett land.
Minoriteterna är mindre grupper
som det inte finns så många av.
Det viktigaste i en demokrati
är att alla människor är lika mycket värda
och att ingen person ska bli diskriminerad.
Diskriminera är att behandla någon annorlunda och orättvist.
Samhället försöker istället stärka mindre grupper
så att de blir jämlika i samhället.
Till exempel ska nyheter, samhällsinformation
och litteratur vara tillgängliga för alla.
I en demokrati får alla vara med och påverka
genom att rösta eller genom
att säga vad de tycker i tal och skrift.
För att demokratin ska fungera
måste alla kunna få säga vad de vill och få tycka som de vill.
Därför är så kallad åsiktsfrihet viktigt.
Tryckfrihet är också viktigt.
Det betyder att alla får skriva det de vill i skrift
utan att staten bestämmer innehållet.
En annan viktig del i en demokrati är
att alla människor är lika inför lagen.
Ingen person får dömas utan en rättvis och riktig rättegång.
Människor ska också vara fria att mötas i grupp
för att demonstrera mot det
de inte tycker fungerar i samhället.


