
Del 2 – rasismen i dag
Du har nu genomfört den första delen i webbfortbildningen om rasism och likvärdigt bemötande för offentliganställda. Här börjar del 2, där du kommer att få möjlighet att lära dig mer om hur samhällsstrukturer och utsatthet för rasism i vardagen kan påverka levnadsvillkoren för de människor som du möter i din yrkesroll. Ta gärna stöd i kunskapen som du lärt dig i fortbildningens första del.
Introduktion till del 2
I Del 2 av fortbildningen kommer du att få lära dig mer om hur samhällsstrukturer och utsatthet för rasism i vardagen kan påverka levnadsvillkoren för de människor som du möter i din yrkesroll. Du får även kunskap om lagstiftning som ska skydda mot diskriminering och hatbrott. Vi inleder delen med en introduktion om rasism i dag, som följs av ett ljuddrama som exempel på en bemötandesituation. Under hela fortbildningen kommer det att finnas utrymme för reflektion. Del 2 avrundas med ett kunskapstest.
Introduktion
Få en översikt över de ämnesområden som denna del av fortbildningen behandlar.
Vad är rasism idag?
I fortbildningens första del om rasismens historia fick du flera exempel på skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper. Del 1 berörde allt från slaveri och folkmord till diskriminerande lagstiftning, ojämlik tillgång till samhällsresurser, negativa föreställningar om olika grupper, våld och exkludering.
Rasismen i dag skiljer sig från rasismen för hundra eller två hundra år sedan. I dag har det blivit alltmer vanligt att tala om rasismer, i plural, för att tydliggöra att afrofobi, antisemitism, antiziganism, islamofobi och rasism mot samer grundar sig i delvis olika historiska processer. Rasism tar sig därför ibland olika uttryck även i dag och får olika konsekvenser för de utsatta grupperna
En del av Sveriges historia
Dagens rasism i Sverige bottnar i föreställningar som går långt tillbaka i tiden. Genom att förstå den roll som rasism spelat historiskt i Sverige och i världen, kan vi på ett tydligare sätt upptäcka rasism i dag.
Den här delen av fortbildningen ger dig kunskap om hur människor har utsatts för etnisk och religiös diskriminering, för rasistiska hatbrott och deras erfarenheter av offentliganställdas bemötande.
Är kunskap om rasism i dag relevant i din yrkesroll?
Inför nästa avsnitt
Nu har du fått en introduktion till fortbildningens andra del. I avsnitt 1 kommer du att få möjlighet att reflektera över en fiktiv bemötandesituation.

En bemötandesituation
Avsnitt 1Exempel på bemötandesituation
Exempel på bemötande
Du ska nu få lyssna på ett fiktivt möte mellan en handläggare på Socialtjänsten och en invånare. Dialogen är baserad på verkliga händelser.

Reflektionsfrågor
Fundera på frågorna nedanför. Klicka på det svar som bäst stämmer överens med dina resonemang.
Vad i handläggarens kontakt med Doreen bedömer du som ett bristfälligt bemötande?
Tror du att handläggaren skulle ha bemött Doreen annorlunda om Doreen exempelvis hade haft en annan bakgrund?
Vilket råd skulle du ge?
Om du skulle ge handläggaren något av följande råd för ett bättre och mer likvärdigt bemötande av Doreen, vilket skulle du välja?
Icke likvärdigt bemötande – är det rasism?
I Del 1 av fortbildningen fick du lära dig att rasism både handlar om värderande föreställningar om olika människor och om handlingar som grundar sig i dessa föreställningar. Det visade sig också att rasistiska föreställningar och handlingar kan vara omedvetna. Ett bemötande behöver inte ha rasistiska avsikter för att brista i likvärdighet. Det centrala är inte att kategorisera ett bemötande som rasistiskt eller icke-rasistiskt, utan att säkerställa att allt bemötande är likvärdigt och bra.
De värderingar som uttrycks i de grundlagsfästa principerna är riktmärke för offentlig sektor, oavsett verksamhetsområde. Varje offentliganställd ska bedriva ett arbete som präglas av saklighet och opartiskhet, samt sträva efter att ge god service så att förtroendet för den offentliga verksamheten stärks.
Inför nästa avsnitt
Att säkerställa ett gott och likvärdigt bemötande handlar bland annat om att analysera bemötandesituationer ur olika perspektiv. Hur tolkar jag situationen och hur kan den tolkas av den jag möter? Vilken makt har jag och hur använder jag den? Får mitt agerande konsekvenser jag inte ser? I nästa avsnitt få du möjlighet att lära dig mer om hur ojämlika levnadsvillkor påverkar olika gruppers deltagande i samhällslivet.

Levnadsvillkor
Avsnitt 2Vad vet vi egentligen om hur rasism uttrycks i Sverige i dag? Har alla människor tillgång till samma rättigheter och möjligheter oavsett religion, nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller andra liknande förhållanden? Om alla inte har samma tillgång till samma rättigheter och möjligheter – vad beror det i så fall på och på vilka sätt kan det påverka dig i din yrkesutövning? Detta ska du få undersöka närmare i det här avsnittet av fortbildningen.
Vittnesmål från Afrosvenskarnas forum för rättvisa

Samma samhälle, olika villkor
Människors levnadsvillkor påverkas av en mängd faktorer. Kön, socioekonomi, ålder, funktionalitet, sexuell läggning och var i landet du bor är exempel på faktorer som kan påverka dina levnadsvillkor. Nationellt eller etniskt ursprung, religion och hudfärg är ytterligare faktorer. Läs mer här nedanför för att lära dig mer om levnadsvillkor och ekonomi.
Medianinkomsten för personer födda utomlands låg på 237 000 kronor år 2017. Det var 70 procent av medianinkomsten för personer födda i Sverige. Lägst medianinkomst har personer från Afrika och Asien, som låg på 50 respektive 55 procent av svenskföddas medianinkomst. Personer födda i andra nordiska länder hade däremot en medianinkomst på nästan samma nivå som de som var födda i Sverige. Personer som har bott i Sverige i 20 år har i snitt 92 procent av en svenskfödd persons inkomst.
Källa: Statistiska Centralbyrån (2017)
Medianinkomsten för personer födda utomlands låg på 237 000 kronor år 2017. Det var 70 procent av medianinkomsten för personer födda i Sverige. Lägst medianinkomst har personer från Afrika och Asien, som låg på 50 respektive 55 procent av svenskföddas medianinkomst. Personer födda i andra nordiska länder hade däremot en medianinkomst på nästan samma nivå som de som var födda i Sverige. Personer som har bott i Sverige i 20 år har i snitt 92 procent av en svenskfödd persons inkomst.
Källa: Statistiska Centralbyrån (2017)
Var i världen du är född har större betydelse för din privatekonomi än om du arbetar som chef, högre tjänsteperson, lägre tjänsteperson eller inom ett arbetaryrke.
Källa: Nationella Folkhälsoenkäten, Folkhälsomyndigheten, 2018.
Faktafråga
I början av det här avsnittet fick du titta på ett filmklipp där Maria berättade om sina erfarenheter av rasism mot afrosvenskar. Hon nämnde bland annat diskriminering på arbetsmarknaden. Länsstyrelsen Stockholm (2018) har med utgångspunkt i data från SCB jämfört skillnader i inkomst, typ av arbete och arbetslöshet mellan afrosvenskar och den övriga befolkningen. Kategorin afrosvenskar omfattar här personer mellan 20 och 64 år som är födda i Afrika söder om Sahara, och alla personer i samma åldersintervall som är födda i Sverige men har minst en förälder som är född i Afrika söder om Sahara. Utifrån det som fortbildningen hittills har diskuterat, vilka samband tror du att studien pekar på? Klicka i alla alternativ som du tror stämmer.
Offentliga verksamheters uppdrag – främja goda levnadsvillkor
Om det finns hinder för människor att få tillgång till likvärdiga möjligheter och rättigheter innebär det att principen om människors lika värde inte upprätthålls. Det är därför ett demokratiskt problem för hela samhället – inte bara för de drabbade grupperna. Detta är nära kopplat till frågan om invånarnas förtroende för det offentliga. Förtroendet har stor betydelse för myndigheters och kommuners förutsättningar att erbjuda samhällstjänster med hög kvalitet och motverka utanförskap. Hur du bemöter invånarna påverkar därmed deras förtroende för offentliga verksamheter i stort.
Det offentliga har ett ansvar för att främja goda levnadsvillkor för alla invånare och ska verka för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället. Det slår regeringsformen fast i sin andra paragraf:
Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd ska vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Särskilt ska det allmänna trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa.
Inför nästa avsnitt
Att ge ett gott och likvärdigt bemötande är en av många delar i uppdraget att verka för delaktighet, jämlikhet och välfärd för alla. I avsnitt 3 kommer du att få arbeta vidare med frågor om rasismens uttryck.

Strukturell rasism och vardagsrasism
Avsnitt 3Avsnitt 2 gick in på vad rasism kan vara i dag och vad den kan ha för effekter på individens levnadsvillkor. Det här avsnittet fördjupar ämnet genom att fokusera på strukturell rasism och vardagsrasism.
Strukturell rasism – vad är det?
Strukturell rasism, eller institutionell rasism, är ett omdiskuterat begrepp. I regeringens nationella plan för att motverka rasism (2016) används begreppet i betydelsen att
[...] rasistiska handlingar inte alltid baseras på en individs politiska övertygelse utan kan ske omedvetet. Det innebär att rasism, i olika former, finns som en del av samhällets strukturer. Det får till följd att människor får olika tillgång till rättigheter och möjligheter, makt och inflytande, på grund av andras medvetna eller omedvetna föreställning om en individs grupptillhörighet. Ett strukturellt perspektiv innebär också att individuella fall av diskriminering eller hatbrott inte ska ses som isolerade händelser utan ingår i ett större sammanhang. På samma sätt som rasismen är strukturell, är även skillnader baserade på kön, funktionalitet och sexualitet strukturella.
Vardagsrasism
Vardagsrasism är ett samlingsbegrepp för nedvärderande och fördomsfulla beteenden mot människor på grund av deras religion, hudfärg, nationalitet eller etniska ursprung. Det handlar om sociala praktiker och tankescheman som omfattas av en större grupp än den öppet rasistiska. Vardagsrasism handlar inte om extrema företeelser, utan utgår tvärtom från vardagliga erfarenheter. Det kan handla om socialt avståndstagande, kommentarer, negativt kroppsspråk och blickar, hånfullhet och förlöjligande. Kränkningar som människor upplever varje dag kan ge skadliga effekter på de drabbades fysiska och mentala hälsa.
Miljöfaktorer som ökar risken för diskriminering
Forskning om rasism framhåller tre miljöfaktorer som vanligt förekommande vid diskriminerande beteenden i offentliga verksamheters möte med allmänheten:
Stor handlingsfrihet och tolkningsutrymme ökar risken för diskriminering. Studier har bland annat visat att människor med diskriminerande attityder beter sig mer diskriminerande om de får vaga instruktioner.
Stress kan begränsa människors tid och förmåga att skaffa tillräcklig och tillförlitlig information i ett ärende. Det kan i sin tur öka risken att påverkas av fördomar och stereotyper. Risken är också att stress gör människor mindre observanta på sina diskriminerande eller stereotypa attityder.
Studier har visat att människor ger uttryck för sina fördomar och stereotyper i mindre utsträckning när de är medvetna om att de kommer att få ta ansvar för de beslut som de fattar.
Individuella kränkningar ingår i större mönster
Det är individers medvetna och omedvetna handlingar som skapar och upprätthåller strukturer i samhället. Det betyder samtidigt att individuella diskriminerande handlingar som sker i mötet mellan individer, är del av en större struktur. Det är därför svårt att isolera enskilda rasistiska handlingars betydelse, när de samtidigt existerar på samhällsnivå.
"Det är lätt att dra på sig offerkoftan och säga att ”jag verkar i ett rasistiskt system och kan inte hjälpa att vissa handlingar får en rasistisk effekt”. Man ser sig som ett offer för strukturella omständigheter. Och visst finns det samhällen där det egna handlingsutrymmet är begränsat och det kan vara farligt att gå emot rådande normer. Men i Sverige har de flesta av oss ett stort manöverutrymme och bör ta eget ansvar för våra handlingar."
- Anders Hellström, "Prata rasism" – Ett magasin från Forum för levande historia, 2018
Kortfilm om stereotypa föreställningar i vardagen
Filmen visar hur fördomar kan påverka oss i olika situationer. Situationen i filmen bygger på verkliga händelser, men de medverkande är skådespelare. Platser och namn är fiktiva.

Kunskapen om strukturell rasism i Sverige är relativt låg. Vad skulle det kunna bero på?
Inför nästa avsnitt
Det här avsnittet har haft fokus på sambanden mellan individuella handlingar och strukturer som kan vara ett hinder för lika rättigheter och möjligheter. Avsnitt 4 berör samhällets skydd mot diskriminering.

Diskriminering och hatbrott
Avsnitt 4Om avsnittet
Rasism kan leda till handlingar som hatbrott och diskriminering. Därför ingår det att bekämpa rasism, diskriminering och hatbrott i flera av Sveriges internationella åtaganden som gäller mänskliga rättigheter. Rapporter visar dock att många saknar kunskap om hatbrott och diskriminering. Till och med de människor som drabbas är i bland osäkra eller omedvetna om vad som kan anmälas. I det här avsnittet får du lära dig mer om diskriminering och hatbrott.
Diskriminering
Vissa former av ojämlik behandling omfattas av den svenska diskrimineringslagstiftningen. Enligt diskrimineringslagen (2008:567) är det diskriminering när någon behandlas sämre än någon annan eller missgynnas, och det finns en koppling till någon av de sju diskrimineringsgrunderna. Diskrimineringsgrunderna är:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionsnedsättning
- sexuell läggning
- ålder.
För att en händelse ska räknas som diskriminering i juridisk mening behöver den också ha skett inom ett samhällsområde som omfattas av lagen.
Diskriminering kan ta många olika uttryck. Det kan handla om att den mest kvalificerade inte får ett jobb på grund av sitt namn, eller att en person inte får komma in på en nattklubb på grund av sin hudfärg. Det kan också handla om verbala, sexuella eller fysiska trakasserier. Diskriminering kopplat till etnisk tillhörighet är en av de vanligaste formerna av diskriminering.
Diskriminering sker ofta omedvetet. Analyser från Diskrimineringsombudsmannen (DO) visar att den som har utsatt någon för diskriminering ofta har en helt annan bild av vad som har skett än den som har utsatts.
Indirekt diskriminering – svår att upptäcka
Indirekt diskriminering är när det finns en regel eller en rutin som verkar neutral, men som i praktiken missgynnar vissa personer med koppling till en diskrimineringsgrund. Då kan regeln vara diskriminerande, trots att samma regel tillämpas för alla. Det kan till exempel vara förbud mot en viss typ av huvudbonad i arbetet, som missgynnar vissa personer utifrån religion. Sådana krav får enbart finnas om de är nödvändiga utifrån ett berättigat syfte och om det inte finns något annat sätt att uppnå syftet.
Hatbrott
Hatbrott är brott där motivet för brottet har varit att kränka en person, folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av "ras", hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck eller någon annan liknande omständighet. Hatbrott är ett samlingsbegrepp och kan utgöras av olika typer av brott:
- Hets mot folkgrupp (16 kap. 8 § brottsbalken)
- Olaga diskriminering (16 kap. 9 § brottsbalken)
- Straffskärpningsregeln (29 kap. 2 § 7 brottsbalken)
Olaga diskriminering och hets mot folkgrupp är hatbrott i sig, men vilket brott som helst kan bedömas som ett hatbrott utifrån gärningspersonens motiv till brottet. Hatbrott kan därför vara allt från klotter och förolämpningar till mord, och kan riktas mot enskilda individer, föreningar, institutioner eller representanter. De vanligaste hatbrotten är ofredande och olaga hot, samt misshandel. Straffskärpningsregeln innebär att ett hatbrottsmotiv ska ge strängare straff, eftersom det ses som en försvårande omständighet.
Konsekvenser av utsatthet i vardagslivet
Rasistiskt motiverade hatbrott kan medföra både kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser för såväl den som drabbas som för samhället i stort.
Den som är rädd för att utsättas för rasism kan börja anpassa vardagslivet för att undvika situationer där hen riskerar bli utsatt för hatbrott. Det kan till exempel vara att en person slutar åka i kollektivtrafiken av rädsla för rasistiskt våld. Att ständigt behöva vara på sin vakt och beredd på att bli utsatt för våld och kränkningar, påverkar den psykiska hälsan och kan påverka tilliten till andra. Oron för hatbrott gör att många känner sig tvungna att ta livsbeslut som i slutändan kan leda till ett ganska kringskuret liv.
Rasistiska hatbrott kan uppfattas som värre än andra hatbrott, eftersom angreppet handlar om vem offret är – hens person. Det är därför viktigt att alla aktörer som kommer i kontakt med dessa brottsoffer har kunskap om problematiken kring hatbrott. I annat fall riskerar de att bemöta brottsoffren på ett fördomsfullt eller okunnigt sätt. Erfarenheter av att utsatthet inte tas på allvar, eller oro för att inte bli trodd, kan leda till att många drar sig för att anmäla eller berätta om situationer då de utsatts för hatbrott eller diskriminering.
Personer som hör till en minoritetsgrupp i ett majoritetssamhälle kan känna en psykosocial stress på grund av att de utsätts för fördomar, trakasserier, diskriminering och hatbrott. Hatbrott ger en straffskärpning eftersom de psykologiska konsekvenserna för offret blir större än vid andra brott.
Faktafråga
Vilka av följande situationer skulle kunna räknas som diskriminering i lagens mening? Klicka i alla alternativ som du tror stämmer.
De tre första exemplen visar ett missgynnande av en person, med koppling till faktisk eller uppfattad etnisk tillhörighet och/eller religion. Personerna behandlas sämre än någon med ett svenskklingande namn, annan språkkunskap eller annan klädsel hade gjort i motsvarande situation. Händelserna utspelar sig inom arbetslivet eller i kontakt med offentlig verksamhet, som omfattas av diskrimineringslagen. Händelserna skulle därför kunna klassas som diskriminering - efter en juridisk prövning av det enskilda fallet.
Det sista exemplet sker inte inom en arena som omfattas av diskrimineringslagen, men skulle eventuellt kunna klassas som hatbrott om det exempelvis innehöll hot eller fientlighet riktad mot en individ eller grupp.
Inför nästa avsnitt
Nu har du fått en inblick i hur diskriminering och hatbrott definieras i lagstiftningen. I avsnitt 5 kommer du att få information om erfarenheter av bemötande.

Erfarenheter av bemötande
Avsnitt 5Om avsnittet
Nu har du kommit fram till det sista avsnittet i Del 2. Här kommer du att få lära dig mer om människors erfarenheter av bemötande vid myndighetskontakter. Genom exempel, statistik och vittnesmål får du en ökad förståelse för hur du kan kvalitetssäkra dina arbetssätt.
Mötet med det offentliga
Forskning, myndighetsrapporter och rapporter från civilsamhällesorganisationer visar att det offentliga inte lyckas ge alla invånare ett lika gott bemötande. Diskrimineringsombudsmannen får till exempel årligen in anmälningar från invånare som upplever att de har blivit diskriminerade i kontakten med olika offentliga verksamheter. Många av anmälningarna handlar om upplevelser av diskriminering på grund av etnisk tillhörighet eller religion.
Rädsla, misstro och osynlighet
Ett icke likvärdigt bemötande från myndigheternas sida leder till rädsla och misstro mot myndigheter bland samhällets minoriteter, och en känsla av att vara osynlig för majoritetssamhället.
Den samepolitik som fördes tidigare har exempelvis lett till att många samer vuxit upp med en rädsla eller misstro gentemot myndigheter. Utifrån sina undersökningar konstaterar DO att den statligt förda politiken och de strukturer som skapats genom historien påverkar samers villkor än i dag. Samers möjlighet att påverka sina egna livsvillkor är begränsade och diskriminering innebär att samer inte bemöts som individer utan kategoriseras utifrån negativa föreställningar om samer som grupp.
En annan form av icke likvärdigt bemötande är när skolan uppmanar exempelvis judiska studenter att inte bära judiska symboler – i stället för att ta itu med antisemitiska trakasserier.
Vad vet vi om erfarenheterna?
Inom rättsväsendet finns exempel på hur afrosvenskar, muslimer, östeuropéer och romer har bemötts utifrån stereotypa föreställningar och utsatts för vardagsrasism och så kallad rasprofilering. Här nedanför finns fler exempel på erfarenheter av bristfälligt bemötande.
Äldre patienter vittnar om svårigheten att få berätta om sina besvär på sitt modersmål med hjälp av tolk. Det leder till minskat förtroende för sjukvården och en ovilja att söka vård.
Svenska romer berättar om ogrundade krav på kroppsvisiteringar som upplevts kränkande i möte med kriminalvården. Gruppen unga svarta män upplever att de utsätts för kränkande bemötande från polisen, i form av ogrundade misstankar om brottslighet och stereotypa föreställningar om våldsamhet och kriminalitet.
Inom Arbetsförmedlingen finns exempel på hur arbetssökande upplever att de bemöts och behandlas olika på grund av sitt utseende. En undersökning har visat hur personer som inte uppfattades ha ett stereotypt svenskt utseende rekommenderades mer sällan till arbetsgivare. Detta gällde för arbetsförmedlare som var män. Andra arbetssökande har inte blivit tilldelade praktikplats med hänvisning till personens romska klädedräkt, detta trots att andra arbetskläder användes på praktikplatsen.
Det förekommer att judar upplever att de måste dölja sin judiska identitet i kontakten med offentliga verksamheter. De gör det för att undvika fördomar eller för att slippa behöva förklara saker som är irrelevanta för mötet.
Både svenska muslimer och afrosvenskar beskriver hur de bemöts fördomsfullt genom att inte antas kunna prata svenska och i stället tilltalas på engelska vid myndighetskontakter.
Vad blir konsekvenserna?
Nationella minoriteter har generellt lägre tilltro till vården, söker vård mer sällan, och har sämre psykisk och fysisk hälsa än befolkningen i övrigt. Det är även vanligare att utlandsfödda dör i förtid av annars behandlingsbara sjukdomar, till exempel hjärtsjukdom.
En del tvekar att anmäla brott för att de är rädda för att de ska bli utsatta för kränkningar eller diskriminering. Studier visar att personer som tillhör grupper som traditionellt bemötts dåligt, även själva förväntar sig ett dåligt bemötande och att detta påverkar den psykiska hälsan. I grupper som utsätts för rasism är den psykiska ohälsan större än hos andra grupper.
Vittnesmål
"Under min kurstid undrade kursansvarig på Arbetsförmedlingen och läraren i kursen hur jag kunde praktisera när jag bär de här kläderna. Jag förklarade att jag byter om på arbetsplatsen till arbetskläder. Vecka 35 delade läraren ut alla praktikplatser, förutom mig och förklarade att ingen [arbetsgivare] ville ta emot mig på grund av mina kläder."
Ur rapport från Diskrimineringsombudsmannen – Delar av ett mönster – en analys av upplevelser av diskriminering och diskriminerande processer, rapport 2014:1.
"Ja, men skjuta först och fråga sen är väl något du är van vid, då jag tänker på att du är Serb. Varpå han gapskrattade med hån i rösten."
Berättelse från en person som precis blivit erbjuden praktikplats som väktare och där jobbcoachen i samtal gör detta uttalande. Ur rapport från Diskrimineringsombudsmannen – Delar av ett mönster – en analys av upplevelser av diskriminering och diskriminerande processer, rapport 2014:1.
"Sen tar de ut min basketboll och frågar mig, vad har du där inne? Jag svarade ’ingenting’, det är ju bara luft. Och så skakade de bollen. Och sen frågade de vems bankomatkort det var jag skulle ta ut pengar med."
Person som berättar om ett av flera tillfällen som hen blivit stoppad och visiterad av polisen, denna gång vid en bankomat. Ur forskningsstudien från Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (2007), Att färgas av Sverige: upplevelser av diskriminering och rasism bland ungdomar med afrikansk bakgrund i Sverige.
Upplevelsen central för kvalitetssäkring
Bemötande ska ses som en av flera viktiga aspekter i arbetet för likvärdighet i offentlig verksamhet. Det är den som bemöts som kan avgöra om ett bemötande är gott och därför är det centralt att lyssna på och följa upp invånares upplevelser av kontakt med det offentliga.
Vissa myndigheter har tagit fram definitioner av vad ett gott bemötande innebär inom den egna verksamheten. Det finns också myndigheter som genomför undersökningar för att ta reda på hur invånarna uppfattar myndighetens bemötande. Studier visar dock att det är ovanligt med ett systematiskt och målinriktat arbete för att säkerställa ett gott och likvärdigt bemötande hos myndigheter.
Är det tydligt för dig vad ett likvärdigt bemötande innebär inom din verksamhet?
Klicka på alternativet som bäst stämmer överens med ditt resonemang.
Avslutning
I denna del av fortbildningen har du fått lära dig mer om hur samhällsstrukturer och vardagsrasism kan påverka levnadsvillkoren för de människor som du möter i din yrkesroll. Rasismen som de invånare du kommer i kontakt med möter i dag, har sina spår i olika historiska processer som kan få konsekvenser för människors liv, förutsättningar och mående. Hatbrott och diskriminering drabbar människor ekonomiskt, socialt, fysiskt och psykiskt. Det är därför ett demokratiskt problem för hela samhället – inte bara för de drabbade grupperna. I din yrkesroll har du möjlighet att motverka rasism och främja demokratiska värden så att alla invånare får samma rättigheter och möjligheter oavsett religion, nationellt eller etniskt ursprung och hudfärg.
Nu har det blivit dags för dig att få testa vad du lärt dig i Del 2.
Testa dina kunskaper
Du har nu fått en inblick i de samhällsstrukturer, lagar och regler som kan påverka levnadsvillkoren för de människor som du möter i din yrkesroll. Vad minns du om kompetenser som går förlorade i samhällen med olika villkor? Eller om rasistiskt motiverade hatbrott? Testa dina kunskaper!
Fråga 1
Inom rättsväsendet finns exempel på hur afrosvenskar, muslimer, östeuropéer och romer har bemötts utifrån stereotypa föreställningar och utsatts för vardagsrasism och så kallad <em>rasprofilering</em>. Vilka fler exempel på erfarenhet av bristfälligt bemötande berördes i <em>Del 2</em>?
Fråga 2
Forskning om rasism framhåller tre miljöfaktorer som centrala vid diskriminerande beteenden i offentliga verksamheters möte med allmänheten. Vilka var det som nämndes i <em>Del 2</em>?
Fråga 3
Rasistiskt motiverade hatbrott är brott där motivet kan härledas till hat eller fördomar mot en identifierbar grupp, baserat på personens eller gruppens etnicitet, språk eller hudfärg. Varför anmäls inte rasistiska hatbrott i större utsträckning? Välj två korrekta anledningar.
Dags för del 3
Du har nu genomfört den andra delen i webbfortbildningen om rasism och likvärdigt bemötande för offentliganställda. Nu kan du fortsätta till Del 3, där du kommer att få kunskap om hur du kan främja likvärdigt bemötande för alla invånare. Fokus är på det som kan hända före, under och efter möten med allmänheten. Ta gärna stöd i kunskapen som du lärt dig i fortbildningens första och andra del.
Casserlöv, Sofie (2013). Lokal rasism - en studie av elva antirasistiska initiativ. Stockholm: Stiftelsen Expo.
Diskrimineringsombudsmannen (2014). Delar av mönstret - en analys av upplevelser av diskriminering och diskriminerande processer. Stockholm.
Diskrimineringsombudsmannen (2016) Kedjor av händelser. En analys av anmälningar om diskriminering från muslimer och förmodade muslimer. Stockholm.
Folkhälsomyndigheten (2017) Samråd och dialog med nationella minoriteter och urfolk i syfte att förbättra förutsättningarna för gruppernas hälsa.
Hellström, Anders (2016). Rasist? Inte jag. Om rasismer – en begreppsinventering. Forum för levande historia.
Inikori, Joseph E. & Engerman, Stanley L. (1992). The Atlantic slave trade effects on economies, societies, and peoples in Africa, the Americas, and Europe. Durham: Duke University Press.
Mångkulturellt Centrum (2018). Kartläggning av återkommande undersökningar av rasism i Sverige. Tillgänglig: https://www.levandehistoria.se/sites/default/files/wysiwyg_media/mkc_kartlaggning_av_aterkommande_undersokningar_av_rasism_i_sverige.pdf [2019-08-19]
Lappalainen, Paul (2005). Det blågula glashuset – strukturell diskriminering i Sverige. Betänkande av Utredningen om strukturell diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet. (SOU 2005:56) Stockholm: Fritze.
Lindgren, Lars (2011). Romers kulturella och språkliga rättigheter - vägar mot ett förverkligande. Forum för levande historia.
Länsstyrelsen Stockholm (2018). Antisvart rasism och diskriminering på arbetsmarknaden. Tillgänglig: https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/tjanster/publikationer/2018/antisvart-rasism-och-diskriminering-pa-arbetsmarknaden.html [2019-08-19]
Mattsson, Katarina & Tesfahuney, Mekonnen (2002) "Rasism i vardagen". I Lindberg, Ingemar & Dahlstedt, Magnus (red.), Det slutna folkhemmet. Etniska klyftor och blågul självbild, 28–41. Stockholm: Agora.
Pikkarainen, Heidi och Brodin, Björn (2008). Diskriminering av samer: samers rättigheter ur ett diskrimineringsperspektiv. Stockholm: Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO).
Statistiska Centralbyrån (2017). Integration - utrikes föddas matchning på arbetsmarknaden i Sverige. Örebro.
Socialstyrelsen (2011). Ojämna villkor för hälsa och vård. Jämlikhetsperspektiv på hälso- och sjukvården. Tillgänglig: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2011-12-30.pdf [2019-08-19]
Wigerfelt, Berit, Wigerfelt, Anders S. & Kiiskinen, Jenny (2013). When colour matters: Racial hate crime and everyday violations in Sweden. Malmö högskola: Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare.
Österberg, Oscar (2018) Med egna ögon – svenska vardagsförståelser av rasism. Stockholm: Forum för levande historia.