Överenskommelse mellan länder att hjälpa varandra,
till exempel vid krig.
Historisk period för områdena vid Medelhavet.
Antiken började ungefär år 700 före vår tideräkning.
Den slutade med att Romarriket förlorade sin makt år 476.
Fördomar och hat mot judar.
Att döda någon som straff.
Att tvinga någon bort från makten,
till exempel en president.
Halvö mellan Medelhavet och Svarta havet.
På Balkan finns till exempel
länderna Albanien, Bulgarien, Rumänien och Kroatien.
Att vägra köpa något av ett företag eller ett land,
eller vägra sälja något till ett företag eller ett land.
Ett ställe där människor köper och säljer aktier.
Personer som inte är militärer i krig.
Folkgrupp som lever i länderna Kambodja,
Vietnam, Laos, Thailand och Malaysia.
Majoriteten av Chamfolket är muslimer.
Stjärna med sex uddar
som är symbol för judendomen.
Ordet betyder folkstyre,
alltså att folket bestämmer.
När individer eller grupper tvingades att flytta.
Att leva i exil eller på en plats långt från sitt historiska hemland.
När en person eller grupp
behandlas orättvist och ojämlikt.
Att samla bevis för något
till exempel med att filma, fotografera och anteckna.
Särskilda grupper i nazisternas armé
som fick order att mörda judar, kommunister
och andra som nazisterna tyckte var ett hot eller fiende.
Att göra sig fri från förtryck och bli jämlik med samma rättigheter som andra i samhället.
Öka.
Den grupp av människor med samma historia och kultur som en person är del av eller identifierar sig med.
Detyder att en åsikt eller tanke är mycket överdriven och som personen inte vill diskutera eller förändra.
Att vara tvingad att fly från sitt hemland
för att leva i ett annat land.
En ideologi, alltså idéer och åsikter som politiskt är till höger. Den är icke-demokratisk, extrem, använder våld och tycker att det egna landet är viktigast.
En ideologi, alltså idéer och åsikter
som säger att kvinnor ska ha samma rättigheter
och möjligheter som män.
Feminister kämpar för politiska, ekonomiska
och sociala rättigheter för kvinnor.
En ideologi, alltså idéer och åsikter
som säger att kvinnor ska ha samma rättigheter
och möjligheter som män.
Feminister kämpar för politiska, ekonomiska
och sociala rättigheter för kvinnor.
Fascism är en en ideologi, alltså idéer och åsikter
som politiskt är till höger.
Den är auktoritär, extrem, använder våld
och tycker att det egna landet är viktigast.
Fascism är en ideologi, alltså idéer och åsikter
som politiskt är till höger.
Den är auktoritär, extrem, använder våld
och tycker att det egna landet är viktigast.
Förenta nationerna är
en organisation för internationellt samarbete och fred.
FN bildades efter andra världskrigets slut år 1945.
Land som FN kontrollerar
och hjälper för att bli självständigt land.
Att mörda och skada en hel folkgrupp.
Att bli jagad ut ur sitt land,
att bli utvisad med våld.
Samling av lagar om hur ett land ska styras.
Att kränka och använda våld gång på gång
mot en människa eller en grupp människor.
Stoppa, hindra.
När något blir förstört så att inget finns kvar.
Nazisternas folkmord på
6 miljoner judar under andra världskriget
Propaganda
att Förintelsen inte har hänt,
att det är en lögn som judar har hittat på
för att tjäna pengar och få stöd för landet Israel.
Propagandan är vanlig bland extrema rörelser
och på flera håll i Mellanöstern.
Läger som fanns för att mörda människor.
Jämför med koncentrationsläger.
Säga att det inte är sant.
Att bli tvingad att vara slav.
Överenskommelse mellan länder
att skydda varandra i krig om landet blir attackerat.
När en starkare grupp använder våld
för att tvinga andra som är svagare att lyda.
Den som gör ett brott.
Ett rum där människor dödas med gas.
Nazisterna använde gaskamrar i förintelselägren
under andra världskriget.
Någon som vill ha mycket av något,
till exempel pengar.
Personer som någon annan har tagit till fånga
och till exempel hotar att döda om de inte får pengar.
Förändring för att få mer kontakt
mellan jordens länder.
Homosexuella, bisexuella,
transpersoner, queerpersoner och intersexpersoner.
Ett ojämlikt system med regler
för vem som får bestämma över vem.
Vem jag är,
alltså den bild som vi människor har av oss själva.
Min identitet hjälper mig att känna
vilka grupper som jag är en del av.
Identiteten utvecklas under hela livet.
Krig mellan olika grupper i ett och samma land.
När en människa är del av en större grupp.
En person som kan och gärna vill tänka och diskutera olika frågor om till exempel världen och människor.
En person som inte accepterar eller förstår
andra människors åsikter, religion eller sätt att leva.
Ge upp eller ge sig.
Tävling mellan länder om att skaffa flest vapen.
Ett ord som ska dölja
vad någon egentligen menar eller tycker.
Det riktiga ordet byts ut mot ett annat ord.
Område som ett annat land kontrollerar,
ofta i en annan världsdel.
Person som är med och tar makten över ett område
för att göra området till koloni.
Person som vill att alla ska äga allt tillsammans.
Jorden och industrierna i ett land
ska inte ägas av individer eller olika företag.
Ett slags fängelse.
Fångarna fick ofta arbeta hårt, som slavar.
Många dog av svält eller sjukdomar och många blev mördade.
Ett bråk när de som bråkar inte kan komma överens.
Det kan vara mellan länder, politiska partier
eller arbetare och arbetsgivare.
När ett företag inte kan betala sina räkningar
och företaget måste sluta med sitt arbete.
Ett hemligt samarbete mellan en grupp människor
där de planerar att göra något olagligt eller elakt.
Förklaring som inte är sann
om hur världen ser ut.
Ett exempel är konspirationsteorin att en liten grupp
i hemlighet försöker styra och kontrollera världen.
Internationell överenskommelse.
Byta religion.
När en person med makt tar emot mutor
för att fatta ett visst beslut.
Mutor kan till exempel vara pengar.
När en person med makt tar emot mutor
för att fatta ett visst beslut.
Mutor kan till exempel vara pengar.
Krig med kristna riddare, alltså militärer
som krigade mot kyrkans fiender.
Korstågen i Europa startade under 1000-talet
och slutade på 1200-talet.
Att göra något som skadar en annan person
fysiskt eller psykiskt.
Att göra något som skadar en annan person
fysiskt eller psykiskt.
När en person vid en speciell ceremoni
blir kung eller drottning.
Att lämna en båt och gå iland.
Hur en person lever,
eller hur ekonomi, bostäder och arbete är
för ett folk eller ett land.
Lång kniv med ett brett blad.
Den grupp som är störst,
alltså har flest medlemmar
jämfört med en mindre grupp, minoriteten.
Den kultur
som de flesta människorna delar i ett samhälle
och som är den kultur som är vanligast i samhället.
När möjligheterna minskar för en person eller en grupp
att få vara med och påverka samhället.
När många människor mördas samtidigt,
alltså ett massmord.
En stor grav där många döda är begravda
utan att deras namn står på en gravsten eller en skylt.
Möte där många människor är med.
Medborgares kamp för lika rättigheter.
Svartas kamp för samma rättigheter
som andra medborgare i USA åren 1955 - 1968
är ett exempel på en medborgarrättsrörelse.
En tid i Europas historia från 400-talet
fram till 1400-talet.
Under den tiden hade den kristna kyrkan stor makt.
Medeltiden i Sverige var från 1000-talet
till början av 1500-talet.
Området öster om Medelhavet,
där Asien och Afrika möts.
Syrien, Libanon, Israel, Iran, Irak, Turkiet och Egypten
är några länder som ligger i Mellanöstern.
Invandring och utvandring,
alltså att flytta mellan länder.
Grupp som har färre medlemmar än en större grupp.
Den större gruppen är majoriteten.
Språk som en mindre grupp talar.
Sverige har fem nationella minoritetsspråk:
samiska, finska, meänkieli, jiddisch och romska.
En sorts raket som styr sig själv
och exploderar när den kommer fram till sitt mål.
Person som arbetar med
att sprida information om sin religion.
Och försöker få andra att gå över
till den religionen.
Religion med bara en gud.
Kristendomen, judendomen och islam
är exempel på monoteistiska religioner.
Polyteistiska religioner har flera gudar.
Några exempel på polyteistiska religioner är
hinduism, asatro och grekisk mytologi.
Något som är falskt men som många tror på ändå.
Blandning av flera olika kulturer.
Idén om att det egna landet är viktigast
och att det egna folket är bättre än andra folk.
Personer som tror på nazismen
och som gav stöd till Adolf Hitler.
Nazismen är en rasistisk ideologi.
Den säger att det finns olika raser av människor
och att den så kallade ariska rasen är bättre än alla andra.
Namnet på Tyskland
när nazisterna hade makten under åren 1933–1945.
Person eller nation som inte väljer sida i en konflikt.
När ett främmande lands militär
tar över makten i ett område eller ett land.
Land eller landområde som ett annat land
tagit makten med över vid krig.
En person som följer alla regler i sin religion.
Överenskommelse, avtal mellan olika länder.
En sjukdom som sprider sig i världen
och där många människor blir sjuka.
Person som lagen säger
inte har rätt att leva i landet.
De människor som folket i ett land
har valt ska bestämma.
Riksdagen är Sveriges parlament.
Budskap i till exempel media
som ska få människor att tycka på ett visst sätt.
Idéer som inte är vetenskap
men som vi ska tro är vetenskap.
En förändring som ska göra något bättre.
En politisk reform är en förändring
för några eller alla ett samhälle.
Ledaren för regeringen i ett land.
I Sverige är statsministern regeringschef.
Styre, ledningen för ett land.
Vara en del av
eller att få rösta i ett parlament till exempel.
Konsten att tala eller skriva
så att människor tror på budskapet.
En stor förändring.
En revolution kan vara att med våld
försöka förändra något
eller få bort de som har makten
i ett samhälle.
Namnet på chefen
för regeringen i Tyskland fram till år 1945.
Nu kallas regeringschefen förbundskansler.
Det som är grunden för lagar och rätt i ett land.
Det som står i Koranen till exempel
är grunden för islamskt rättssystem.
En organisation.
En grupp med många människor
som arbetar tillsammans för samma mål.
Lördagen som är judendomens vilodag.
Sabbaten börjar när solen går ner fredag kväll.
Ett hemlig samarbete där de planerar något ont.
En sammansvärjning kan till exempel vara
en hemlig plan för att skada eller döda någon.
Straff mot ett land.
Icke-religiös.
Någon som inte tror på en religion.
Lagar för samhället från islams heliga bok Koranen.
En nationalistisk rörelse
som en del judar i Europa startade i slutet av 1800-talet.
Målet var att skapa ett eget land för judar.
Antisemitisk propaganda har använt ordet sionister
som ett kodord för judar.
Men alla judar är inte sionister.
Pengar som någon får om hen blivit skadad
eller som den som skadat något måste betala.
Politisk ideologi
där gruppen är viktigare än individen.
Staten ska ansvara för att lösa samhällets problem
och inte privata företag.
Beskrivning av till exempel en folkgrupp
som beskriver alla på samma sätt
med samma utseende och egenskaper.
Operation för att göra
så att en person inte kan få barn.
När arbetare vägrar att arbeta
för att de vill ha en förändring
till exempel högre lön till exempel.
Byggnaden där judar har gudstjänst.
Syndabock = den person som får skulden för något dåligt som hänt.
Den person som får skulden för något dåligt som hänt.
Judarnas heliga skrift.
Område som tillhör ett land.
Som ger en svår psykisk chock eller sorg.
Tungt arbete som en fånge får som straff
och är tvungen att göra.
En sjukdom som loppor från råttor
kan sprida till människor.
När staten vid en kris i landet
bestämmer att ändra lagar och rättigheter.
Det kan till exempel vara
att människor inte får vara utomhus på natten.
Militär organisation
som samlar viktig information om fienden.
Det som någon vill göra.
Att helt förstöra något.
Att tro på spöken, onda krafter
och annat som det inte finns bevis för.
När ett land eller en makt
bestämmer över hela världen.
En myt och konspirationsteori
om att en liten grupp i hemlighet
planerar att få makt över hela världen.
Myten att judar konspirerar för att styra världen
är en viktig del i antisemitism idag.
Person som tittar på något.
Något som till exempel myndigheter gör
för att ändra något som inte fungerar bra.
Ett stort rike
med samma kung under åren 1867–1918.
Länderna i riket var Österrike, Ungern, Tjeckien,
Slovakien, Bosnien, Kroatien, Slovenien
och delar av dagens Polen, Ukraina, Rumänien och Serbien.
Våld eller kränkning
mot en person.
Fördomar och hat mot romer.
Länderna som krigade mot Nazityskland under andra världskriget.
När en person i en minoritetsgrupp slutar följa sin kultur för att anpassa sig till majoritetens sätt att leva.
Aktiebörsen i New York kraschade 1929. Människor som hade sparat pengar i aktier förlorade alla sina pengar. Det var början på en ekonomisk kris i hela världen.
Åsikter och värderingar om människor som inte är sanna och ofta negativa.
En stängd del av en stad eller by där många människor lever tillsammans i stor fattigdom.
Att ha en bestämd ordning där vissa personer är viktigare.
När till exempel en stat undersökte noga en särskild folkgrupp för att kunna kontrollera den.
Arbetet med att skapa nya lagar eller ändra en lag som redan finns.
En planerad, stor och våldsam attack mot en folkgrupp.
Byggde inte på vetenskaplig grund, utan var en blandning av naturvetenskap och fördomar. Försökte bevisa att det fanns olika raser av människor och att raserna hade olika egenskaper. Men det finns inte olika människoraser.
Lista med namn och information.
Ett gemensamt ord för alla olika grupper av romer.
Person som vissa människor tycker är sämre eller mindre värd än andra.
Person som hen själv tycker eller andra tycker är bättre eller mer värd än andra.
Folkgrupp som lever i länderna Kambodja, Vietnam, Laos, Thailand och Malaysia. Majoriteten av Chamfolket är muslimer.
Ett begrepp som oftast använads i samband med FN. FN:s förvaltarskapsomårde land som FN kontrollerar och hjälper för att bli självständigt land.
Oftast när man talar om världskrig syftar man på Första och Andra världskriget. Första världskriget var kriget åren 1914–1918. Till exempel Tyskland, Österrike-Ungern och Osmanska riket förlorade kriget mot de allierade. De allierade var Storbritannien, Frankrike, Belgien och USA med flera. Andra världskriget var åren 1939 - 1945. De allierade vann kriget mot Nazityskland och de länder som stod på Nazitysklands sida i kriget.
Arier, eller arisk, vad nazisternas namn på den ras som de sa fanns och som de tyckte var mest värd av alla grupper.
HBTQI-personer är homosexuella, bisexuella, transpersoner, queerpersoner och intersexpersoner.
Minoritet, eller nationell minoritet, är en mindre folkgrupp som under lång tid bott i ett land och har en egen kultur.Sverige har fem nationella minoriteter: samer, sverigefinnar, tornedalingar, judar och romer.
Lättläst: Om rasism
Det här är en faktatext om rasism.
Texten innehåller fem avsnitt.
I början av varje avsnitt får du veta:
- Vad avsnittet handlar om
- Varför du behöver känna till det
- Vilka viktiga begrepp som ingår
I slutet av varje avsnitt finns frågor till texten du just läst.
Vad?
Det här avsnittet ger en beskrivning av olika former av rasism.
Det innehåller också en förklaring av FN:s Allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.
Varför?
För att förstå de olika formerna av rasism som finns.
Nyckelord?
”Raser”, afrofobi, antisemitism, antiziganism, islamofobi, rasism mot samer, de mänskliga rättigheterna.
Vad är rasism?
Rasism är ett ord som har betytt olika saker
under olika tider.
Många trodde till exempel i början av 1900-talet
att det finns olika raser av människor
och att raserna är olika mycket värda.
Rasism betyder olika saker för olika människor
idag också.
Olika sorters rasism
Rasismen idag är lite annorlunda
än rasismen för 100 år eller 200 år sedan.
Det finns alltså olika sorters rasism.
Därför talar vi idag om rasismer.
Antisemitism, antiziganism, islamofobi, afrofobi
och rasism mot samer har olika historiska bakgrund.
Bakgrunden är gamla fördomar om olika folkgrupper.
Antisemitism är hat och fientlighet mot judar.
Antiziganism är rasism som mot romer.
Islamofobi är fördomar om och fientlighet mot
religionen islam och mot muslimer.
Afrofobi är rasism, diskriminering och hatbrott
mot människor från Afrika.
Men det som är gemensamt för all rasism
är hur vissa människor ser på andra
och hur de är mot andra människor.
De nedvärderar andra grupper av människor.
Att nedvärdera betyder att tycka
att andra är mindre värda.
Vissa grupper är nedvärderade för sin hudfärg,
kultur, religion eller för att de är en viss folkgrupp.
Vi kan bättre förstå de rasistiska tankarna som finns idag
om ras, hudfärg, religion, etnicitet och nationalitet
när vi har kunskap om rasismen under historien.
Strukturell rasism är rasism i samhället
En person kan göra något rasistiskt
utan att vara medveten om att det är rasism.
Rasism finns i olika former som del av samhället.
Det kan vara hur lagar ser ut, hur myndigheter arbetar
och hur de flesta människorna i ett samhälle gör och tänker.
Det kallas strukturell rasism.
Strukturell rasism gör så att olika människor
har olika rättigheter, olika mycket makt
och har olika möjlighet att påverka samhället.
Människor tänker medvetet eller omedvetet
att personer är del av folkgrupper
och har fördomar om hur dessa folkgrupper är.
Diskriminering av en person
eller ett hatbrott mot en person
är del av något större, del av samhällets struktur.
På samma sätt är diskriminering på grund av kön,
funktionsvariation och sexualitet strukturell.
Konsekvenser av rasism
I rasism finns tankar och handlingar
som kan vara både medvetna och omedvetna.
Ett sätt att förstå rasism bättre är att titta på
vad en person gör mot en annan person,
vad samhället gör mot olika personer
och vilka konsekvenser detta får.
Det kan då vara lättare att se
vad som får rasistiska konsekvenser.
Extremisters våld och hatbrott
är mycket enklare att upptäcka
än någon som blir behandlad illa i sin vardag.
Alla människors rätt till liv och frihet
Världens länder i FN bestämde tillsammans år 1948
om Allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna.
Det var den första överenskommelsen om
att alla människor är jämlika och har samma värde.
Länderna ansvarar för att skydda
alla invånares lika rättigheter.
Det var ett stort ansvar
i en värld med kolonialism, världskrig
och stora orättvisor.
Den allmänna förklaringen kallas ibland
Deklarationen om de mänskliga rättigheterna.
Den beskriver vad varje människa har rätt till
och vilket ansvar varje stat har
för att skydda dessa rättigheter.
Den första rättigheten i deklarationen är
rätten till liv och frihet.
Frågor
- Vilka gemensamma drag finns i rasism?
- Hur kan historia lära oss att motverka rasism?
- Vad är strukturell rasism?
- Vad står det i den Allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna?
