Till innehåll

Kurs i Oslo

Varje år reser ett tjugotal svenska lärare till Oslo för att lära sig mer om hur Förintelsen drabbade Norges judiska befolkning.

Allt färre ögonvittnen finns kvar i livet som kan berätta om det nazityska förtrycket och Förintelsen av Europas judar. Hågkomstresor till autentiska platser är ett sätt att fylla denna lucka. I dag, i en tid av osäkerhet och ökade antidemokratiska strömmingar, är det viktigt att kunskaper och erfarenheter förs vidare till kommande generationer. Via lärare till elever.

Sedan flera år har Forum för levande historia anordnat lärarkurser i Oslo tillsammans med norska kulturinstitutionen Voksenåsen, som en del av ett regeringsuppdrag för hågkomstresor för elever till Förintelsens minnesplatser.

Det jag tar med mig är vikten av personöden, att låta dem tala och ta plats, genom detta gör vi historien levande, vi gör den tillgänglig för eleverna.

Lärare som deltog i kursen i juni 2025

Syftet är att studera Norge under andra världskriget med fokus på ockupationen och Förintelsen, samt titta närmare på hur attentaten den 22 juli 2011 påverkar det norska samhället i synen på hot mot demokratin. Genom museibesök, minnesplatser och samtal fördjupas kunskap och förståelse – för det som hände då, och varför det spelar roll nu.

Så tycker kursdeltagarna

De intensiva kursdagarna är fullspäckade med fakta men rymmer också tid för pedagogiska övningar och reflektion. Så här säger några av de lärare som följde med på vår senaste resa i juni 2025:

”Den personliga historien kring alla de personer vi fått lära känna här. Att försöka levandegöra de människorna för mina elever.”

”Jag har insett att jag vet väldigt mycket men att det finns så mycket mer att lära. Massor av nya perspektiv efter alla samtal med alla personer på plats.”

”Vikten av personöden, att låta dem tala och ta plats, genom detta gör vi historien levande, vi gör den tillgänglig för eleverna.

”Härliga kollegiala samtal och utbyten. Nya intressanta perspektiv och kunskap om Förintelsen i Norge som jag tidigare hade dålig koll på.”

Kursens syfte och upplägg

Den här kursen stärker lärare i arbetet med att undervisa om andra världskriget och Förintelsen, med kopplingar till frågor om antisemitism, historiebruk, mänskliga rättigheter och hot mot demokrati. Kursen ger också praktiska och pedagogiska tips och idéer för att deltagaren ska kunna genomföra liknande studieresor med sina elever.

Deltagarna står själva för resa till och från Oslo.

Vem är kursen till för?

Kursen vänder sig till dig som är verksam lärare i samhällskunskap och/eller historia på högstadiet, gymnasiet eller folkhögskolan och som har intresse av att arrangera studieresor med dina elever eller utveckla din undervisning om antisemitism, historiebruk, demokrati och mänskliga rättigheter med utgångspunkt i historiska händelser.

Frågor om kursen?

Kontaktperson vid frågormia.taikon@levandehistoria.se

Relaterat

    Bilden visar ungdomar som kramar om varandra.

    Tips till dig som ska arrangera studieresa

    En studieresa till Förintelsens minnesplatser kan bli ett minne för livet. Men hur kan du som lärare skapa en meningsfull resa som fyller sitt syfte? På den här sidan har vi samlat massor med tips för dig som vill arrangera en resa.
    29aug
    3sep
    • Kompetensutveckling
    Minnesmonument i form av en sten med text. Framför stenen står lyktor och blommor.

    Studieresa: Förintelsens romska minnesplatser i Polen

    Välkommen till en fortbildning för att studera folkmordet på romer under Förintelsen. Fortbildningen består av en studieresa till romska minnesplatser i Polen och riktar sig till verksamma ämneslärare, modersmålslärare i romani chib samt romska brobyggare/ungdomsledare.