![](/wp-content/uploads/2024/06/Planera-åtgärder-scaled.jpg)
Planera åtgärder
För att ert arbete ska få genomslag och leda till resultat och effekter, behöver det ske i era styrprocesser för kärnverksamheten. Det bör även ses som ett långsiktigt utvecklingsarbete som innebär förändringar och som kan kräva särskilda prioriteringar inom verksamheten.
Här får ni stöd i att peka ut en tydlig riktning och fokusera på de faktorer och processer inom verksamheten som kan bidra till att förebygga och motverka rasism och ojämlikhet.
Bestäm inriktning och omfattning
Utgå från ert uppdrag och er analys av behov och möjligheter att göra förändringar i verksamheten. Det är viktigt att ni fokuserar på att lösa problem som ni har möjlighet att påverka.
Involvera berörda grupper, chefer och medarbetare i arbetet och bestäm inriktning och omfattning genom att
- göra en prioritering bland de faktorer och processer inom verksamheten som ni bedömer kan påverka de skillnader ni har identifierat
- bestämma vad som ska göras först och vad som ska göras på längre sikt
- säkerställa att nödvändiga personella och ekonomiska resurser kan avsättas för arbetet
- säkerställa att det finns kompetens och stöd i verksamheten, i form av till exempel utbildning, samordning, samverkan, processtöd och verktyg för det praktiska arbetet
- formulera övergripande mål för ert arbete, i linje med eventuella mål som er uppdragsgivare har formulerat (Målen bör utformas som effektmål för att beskriva vilken förändring eller effekt ert arbete ska bidra till för era målgrupper och för samhället. Överväg att formulera olika mål för olika verksamhetsområden och nivåer i verksamheten.)
- säkerställa att ni kan göra nödvändiga förändringar för att målen ska kunna följas upp inom ramen för ordinarie verksamhet
Reflektera över
- Vad behöver ni prioritera för att kunna påverka de skillnader ni har identifierat? Skilj på indirekta och direkta faktorer och processer som påverkar era målgrupper.
- På vilket sätt är chefer och medarbetare i de delar av verksamheten som berörs av prioriteringarna, involverade?
- På vilket sätt säkerställer ni att det arbete ni behöver göra i verksamheten på längre sikt inte prioriteras bort?
- Har högsta ledningen fattat beslut om övergripande mål för arbetet?
- På vilket sätt bidrar de övergripande målen till att tydliggöra vilka problem verksamheten ska bidra till att lösa och var i verksamheten arbetet ska genomföras? Vilka är de önskade eller förväntade resultaten och effekterna?
- Har högsta ledningen en tydlig uppfattning av vilka resultat och effekter som de övergripande målen ska bidra till?
- På vilket sätt ska målen följas upp? Vilka eventuella förbättringar eller förändringar krävs för att kunna följa upp om arbetet bidrar till att lösa de problem ni har identifierat?
- På vilket sätt ska de resurser ni avsätter för arbetet underlätta genomförandet av arbetet för chefer och medarbetare?
- På vilket sätt säkerställer ni kompetens och stöd i verksamheten? På vilket sätt kan det konkret bidra till att underlätta arbetet för chefer och medarbetare?
- Har högsta ledningen en tydlig uppfattning av vilka resultat och effekter som de övergripande målen ska bidra till?
Planera verksamheten
Här får ni stöd i att omsätta era övergripande mål för arbetet mot rasism till konkreta och mätbara mål och åtgärder/aktiviteter i verksamheten.
Involvera berörda grupper, chefer och medarbetare i arbetet. Utgå ifrån era ordinarie processer för verksamhetsplanering och sträva efter att integrera målen för arbetet i övriga mål för kärnverksamheten. Beroende på vad som ska uppnås kan det ibland behövas specifika mål.
Inspireras av hur andra aktörer har arbetat för att motverka rasism och ojämlikhet inom olika verksamhetsområden. Ta del av metoder som har tagits fram för specifika utvecklingsområden.
Utgå ifrån era övergripande mål och prioriteringar och planera arbetet genom att
- införliva så mycket som möjligt av arbetet i ordinarie styrning och verksamhetsplan, så att det resurssätts och följs upp i ordinarie verksamhetscykel och av ordinarie chefer
- omsätta de övergripande målen till mätbara mål för de delar av verksamheten som berörs.
- ta fram nyckeltal och indikatorer för att kunna följa upp och analysera resultat i förhållande till era mål. Det bidrar till en tydlig riktning och att ni kan mäta utfallet, det vill säga om det har blivit en förändring i målgruppen eller i samhället. Läs mer om indikatorer på Ekonomistyrningsverkets webbplats
- använda er av verksamhetslogik för att systematiskt beskriva verksamhetens förutsättningar, genomförande och förväntade resultat, till exempel Ekonomistyrningsverkets modell för verksamhetslogik. Det hjälper er att prioritera det som kan leda till resultat i relation till de problem ni har definierat.
- tydliggöra åtgärder/aktiviteter, tidplan, resurser och ansvarsfördelning
- bestämma hur ni ska följa upp resultatet av ert arbete. Tydliggör vilken information ni behöver samla in i uppföljningsarbetet, vid vilka tidpunkter informationen ska samlas in, hur ni ska göra det och hur ansvarsfördelningen ser ut
- ta fram en riskanalys för arbetet, för att säkerställa att eventuella risker hanteras
Reflektera över
- På vilket sätt kan arbetet integreras i ordinarie styrning och verksamhetsplanering?
- På vilket sätt kan ni konkretisera er inriktning och övergripande mål för arbetet i verksamhetsplaneringen?
- Vilka mål och delmål är relevanta för olika verksamhetsområden, utifrån deras möjlighet att bidra till de övergripande målen?
- Vilka åtgärder ska genomföras i olika delar av verksamheten för att motverka rasism och ojämlikhet och svara mot övergripande mål, mål och delmål?
- På vilket sätt kan ni säkerställa nödvändiga resurser, kompetenser och stöd i de delar av verksamheten som ska genomföra åtgärderna?
- Hur ser er plan för uppföljningsarbetet ut? I vilken utsträckning kan uppföljningen göras inom ramen för ordinarie uppföljningsarbete?
- På vilket sätt har ni säkerställt nödvändiga resurser och kompetenser i de delar av verksamheten som ska genomföra uppföljningen?
- På vilket sätt har ni säkerställt att prioriteringar, tidplan, resurser, ansvarsfördelning och återrapporteringskrav av arbetet är tydliga för chefer och medarbetare i olika delar av verksamheten?
- På vilket sätt kan ni signalera betydelsen av arbetet och bidra till att skapa engagemang och ägandeskap bland chefer och medarbetare i de delar av verksamheten som berörs?
- Vad ser ni för risker med arbetet och hur ska de hanteras?
Så här har andra gjort
Innehållet är under utveckling. Här ska det finnas exempel från verkligheten under rubriker som till exempel: ledning och styrning, kommunikation, rutiner, kompetenser, mallar, resurser, organisationskultur eller bemötande… med exempel på hur andra har gjort och länkar till dessa.
Ledning och styrning
Exempel på möjliga faktorer som bidrar till ojämlikhet, som har identifierats i någon/några verksamheter.
Exempel på mål, åtgärder, aktiviteter som verksamheten har arbetat utifrån
Länkar
Kommunikation
Exempel på möjliga faktorer som bidrar till ojämlikhet, som har identifierats i någon/några verksamheter.
Exempel på mål, åtgärder, aktiviteter som verksamheten har arbetat utifrån
Länkar
Bemötande
Exempel på möjliga faktorer som bidrar till ojämlikhet, som har identifierats i någon/några verksamheter.
Exempel på mål, åtgärder, aktiviteter som verksamheten har arbetat utifrån
Länkar
Till FLH:s webbutbildning om bemötande
Till Socialstyrelsens material om bemötande i vården
Rubrik
Exempel på möjliga faktorer som bidrar till ojämlikhet, som har identifierats i någon/några verksamheter.
Exempel på mål, åtgärder, aktiviteter som verksamheten har arbetat utifrån
Länkar
Osv.