Till innehåll

Trygghet och säkerhet

Här hittar ni material som kan vara till stöd i ert arbete för att skapa en trygg och säker miljö för alla inom verksamheten.

Vad innebär trygghet och säkerhet?

Vad innebär trygghet och säkerhet?  

Trygghet och säkerhet i utbildningsverksamheter handlar om att skapa en miljö som är en trygg och säker plats för elever, deltagare och personal.  Det innebär både fysisk säkerhet och psykosocial trygghet. För att skapa och upprätthålla trygghet och säkerhet krävs långsiktiga, främjande och förebyggande insatser där både elever/deltagare och personal är involverade. Det behövs ett aktivt arbete där alla delar av verksamheten samverkar för att skapa en miljö utan kränkningar, våld, trakasserier eller andra former av otrygghet. Genom kartläggning och analys går det att upptäcka och identifiera utvecklingsområden kopplat till trygghet och säkerhet. Att involvera elever och deltagare, via elev/deltagarråd eller fokusgrupper, i utformningen av trygghetsåtgärder, är en viktig del i det trygghetsskapande arbetet. För att stärka trygghet och säkerhet i verksamheten är det avgörande att använda vetenskapligt underbyggda metoder.  

Samtalsfrågor:  

  •   Vad kännetecknar en trygg och tillitsfull miljö?  
  • Hur kan vi arbeta mer proaktivt med trygghet och säkerhet i stället för att endast reagera på incidenter? 
  • Hur kan vi konkret arbeta för att balansera fysisk säkerhet (t.ex. låsta dörrar) med en öppen och välkomnande kultur? 
  • Hur tilltalar vi varandra och hur påverkar det skolmiljön?    
  • Har vi rutiner och samsyn kring hur vi bemöter kränkande och nedsättande uttalanden och handlingar?  
  • Vad behöver er verksamhet för att kunna arbeta aktivt med dessa frågor? 

Välj material