4. Förövarens motiv och skuld


Francesco Kovács vittnesmål beskriver förövare som anser att de endast utförde sin plikt.

Vi vet dock att intoleransen och brott mot mänskliga rättigheter var genomgripande på individ-, grupp- och samhällsnivå under såväl Förintelsen som i exempelvis Sovjetunionen under Stalins styre. Det vill säga, det fanns förövare bland såväl lågutbildade som högutbildade.

Den första övningen syftar till att eleverna får analysera komplexiteten kring varför människor begår onda handlingar och blir förövare.

Den andra övningen är en fördjupning av den första övningen där eleverna får möjlighet att diskutera de svåra moraliska frågorna om hur förövare bör behandlas av samhället. 

Filmen Hanna Arendt behandlar just komplexiteten kring förövaren utifrån rättegången mot SS-officeren och krigsförbrytaren Adolf Eichmann. Visa den gärna för eleverna om det finns tid för det.
 

Titta på vittnesmålen:

I klippet ovan berättar Francesco hur han förråddes och hamnade i fängelse i samband med Sovjetunionens intåg i Ungern.
Francesco Kovacs föddes 1929 i Ungern. Han gick med i partisanrörelsen som 16-åring men blev tillfångatagen av den Sovjetiska armén och deporterades till koncentrationsläger i Gulag. Han satt 9 år i läger och frigavs först efter Stalins död, 1953. Francesco kom till Sverige 1954. Läs mer om Francesco här.

I klippet ovan berättar Franciska om en lägervakts brutalitet men hur hennes "icke-judiska" utseende gav henne fördelar.
Franciska Levy (kallas Mimmi) föddes 1928 i en judisk familj i Tjeckien. Hon bodde i tjeckiskt ghetto och satt i flera koncentrationsläger bl. a. Bergen-Belsen och Auschwitz. Franciska kom till Sverige via Danmark 1945. Läs mer om Franciska här.

I klippet ovan berättar Chen om hur hans vän blev falskt anklagad för rymmningsförsök och därför sköts till döds i arbetsläger i Kina.
​Chen Shizong föddes 1937 i Shanghai, Kina. Han blev tidigt föräldralös och växte upp med sin mormor. Det kinesiska kommunist paritet gav honom stöd för studier. Chen älskade partiet men ifrågasatte delar av politiken. Han anklagades då för att vara kontrarevolutionär och sattes i arbetsläger i 14 år. Chen kom till Sverige 1986. Läs mer om Chen här.


Övning A

Varför blir en person förövare? (Diskussion och/eller skrivövning)

Dela in eleverna i mindre grupper. Låt dem diskutera i grupperna vad det är som gör att en människa blir en förövare. Uppmuntra eleverna att söka olika orsaker på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Uppgiften kan redovisas skriftligt eller inför de andra grupperna i klassen.


Övning B

Hur bör vi hantera förövare? (Gruppdiskussion)

Övningen ovan kan fördjupas genom att eleverna ombeds diskutera hur förövare bör hanteras av samhället. Bör förövare dömas för ett juridiskt brott och bör det i så fall ske internationellt eller nationellt?

Be eleverna söka information om Nürnbergrättegångarna, Haagtribunalen eller Internationella domstolen i Kambodja och sedan diskutera dessa institutioners verksamhet.

Be eleverna sedan fundera på följande frågor:

  • Är det möjligt att ge en person som har många liv på sitt samvete ett straff som står i proportion till hans brott?
  • Om du anser att en person inte kan styra över att den blir förövare p.g.a. strukturella orsaker kan den personen då straffas för sina brott? 
  • Kan rättvisa någonsin skipas?