Om Forum för levande historia
Hur vi kan ändra framtiden genom att
lära oss om hur det var förr?
Det får aldrig hända igen!
När några mördar för att ett helt folk ska dö ut,
då kallas det för folkmord.
Det har varit flera folkmord i världen
i till exempel i Rwanda
och i det gamla Jugoslavien.
Det mest kända folkmordet
är det som kallas Förintelsen.
Det var under andra världskriget.
Då dödade nazister i Tyskland 6 miljoner judar
i dödsläger.
Nazisterna dödade också andra människor
som de inte tyckte borde få leva.
De som mördades var romer, homosexuella,
personer med funktionshinder
och kommunister till exempel.
Det får aldrig hända igen.
Så har människor sagt många gånger
när ett folkmord har hänt.
Ändå händer det igen.
Varför?
Hur kan vi se till att det inte händer igen?
Det är några av de frågor
som vi på Forum för levande historia
försöker få svar på.
Forum för levande historia är en myndighet.
Vi arbetar åt den svenska regeringen.
Vi vill lära oss vad som hände
under Förintelsen.
Om vi förstår vad som hände då,
kanske vi kan se till att det inte händer igen.
Vi vill också att alla människor förstår att alla är
lika mycket värda.
Vi vill få människor att
göra vad som är rätt.
Då räcker det inte med att bara berätta om folkmord.
Vi vill få människor att tänka själva.
Vi vill få människor att tänka själva
Forum för levande historia är en ovanlig myndighet.
Det finns nästan ingen myndighet i hela världen som liknar oss.
Vi vill få människor att tänka själva.
Vi vill också hjälpa unga människor
att skaffa sig egna åsikter.
Så här arbetar vi
Genom att studera vad som hänt i historien
kan det bli enklare att förstå vad som händer idag.
Vi ordnar därför föreläsningar.
Där berättar experter vad de kan och vet.
Vi ger ut böcker som förklarar olika saker
och vi ordnar möten där folk får säga vad de tycker.
Vi ordnar också utställningar
som man kan komma och titta på.
Skolklasser kan komma hit med sina lärare.
Det händer ganska ofta
att vi arbetar med unga människor.
Vi finns i Gamla Stan i Stockholm.
Här har vi också vårt bibliotek med böcker
om de frågor som vi arbetar med.
Här finns också vår utställningshall.
Frågor som vi arbetar med:
Vi säger att vi arbetar med teman.
Ett tema är en fråga som vi tycker är viktig.
Då gör vi olika saker som handlar om
samma fråga. Till exempel en utställning,
en film och ett föredrag.
Intolerans, antisemitism,
islamofobi och homofobi
Ett annat tema som vi arbetar med
är fördomar och hat mot olika grupper av människor.
Det kallas intolerans.
Att ha fördomar mot judar kallas antisemitism.
Att ha fördomar mot muslimer kallas islamofobi.
Att ha fördomar mot homosexuella
kallas homofobi.
Vi har skrivit en rapport om intolerans mot judar,
muslimer och homosexuella i Sverige.
Rapporten undersökte vad svenskarna
tycker om de olika grupperna.
Undersökningen visar att en av fyra vuxna i Sverige
har fördomar mot dessa grupper.
Har du?
27 januari är en minnesdag
Ett av de största och mest kända dödsläger
som nazisterna hade var Auschwitz.
Där dödade nazisterna många miljoner människor.
Den 27 januari 1945 öppnades
det nazistiska dödslägret Auschwitz.
Sedan 1999 firar vi i Sverige den 27 januari
varje år. För att komma ihåg befrielsen.
2005 sade Förenta Nationerna, FN,
att hela världen skulle fira den 27 januari
för att minnas alla som dog i Auschwitz.
På den dagen ska vi tänka på dem som dog.
Vi ska också tänka på dem som gjorde motstånd,
och som vågade säga att de tyckte Förintelsen var fel.
Över hela Sverige ordnar man något
för att minnas denna dag.
För varje år som går vill allt fler göra något.
Forum för levande historia hjälper till med
att ordna firande.
Vi kan hjälpa till med tips och idéer
på vad man kan göra under denna dag.
Vi känner människor som överlevde Auschwitz
som kan komma och berätta hur det var.
Vi hjälper också lärare i skolorna
att ordna något för sina elever.
Vi arbetar med andra länder
En viktig del av vårt arbete
är att samarbeta med andra länder.
Framförallt samarbetar vi med länder i östra Europa.
Vi har haft möten med lärare i Ryssland,
Lettland och Estland. Då har vi pratat om
hur man lär ut om Förintelsen i skolorna.
Vi ordnar möten och samtal
Vi vill kunna berätta om ny forskning
och om sådant som händer idag.
Vi vill föra samman olika människor
som kan berätta för varandra vad de tycker i olika frågor.
Forskare, journalister, unga människor, författare
och människor som själva har varit med om folkmord.
Alla ska kunna mötas och prata med varandra
hos oss i Gamla stan.
Men vi ordnar också sådana möten
på flera andra platser i Sverige.
Då kanske vi också talar om sådant
som har hänt just på den platsen.
Vi utbildar lärare
Varje termin ordnar vi utbildningar
på olika platser i Sverige.
Utbildningarna är för lärare och andra som är intresserade.
Utbildningarna är en eller två dagar långa.
Under 2009 handlar våra utbildningar om
åskådarrollen, brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer,
Förintelsen i Ukraina, diskriminering av romer, HBT,
om fördomar och hat mot judar, antisemitism,
fördomar och hat mot muslimer, islamofobi.
Vi ordnar kurserna tillsammans med forskare,
universitetslärare och lärarutbildare på de olika platserna.
På vår hemsida finns material till kurserna.
Vi har ett eget bibliotek
Forum för levande historia har ett eget bibliotek
med böcker som du kan komma hit och läsa.
Våra böcker handlar mest om Förintelsen
och andra folkmord.
Men vi har också böcker om demokrati,
rasism, ungdomsfrågor,
historia och mänskliga rättigheter.
På vår hemsida kan du söka bland våra böcker.
Kort om oss
Forum för levande historia är en myndighet.
I december 2001 bestämde riksdagen
att vi skulle finnas och vi öppnade 2003.
Vi ska arbeta med frågor som handlar om demokrati,
mänskliga rättigheter och tolerans.
Det betyder att vi vill att alla förstår
att alla människor är lika mycket värda
och att alla ska kunna få bestämma över sina egna liv
och att vi inte ska behandla varandra olika
på grund av vilka vi är.
Vi på Forum för levande historia
har Förintelsen som varnande exempel när vi arbetar.
Allt vårt arbete handlar om
att det aldrig får hända igen.
Vi finns i Stockholm
men vi arbetar också på andra platser i landet.
Ungefär 30 personer arbetar på myndigheten.
Våra öppettider 2011
Vi har öppet på måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar och fredagar
mellan klockan 12 och 17.
Helgdagar har vi stängt.
Vår adress
Forum för levande historia
Stora Nygatan 10-12
Box 2123
SE-103 13 Stockholm
Telefonnummer
08-723 87 50
Faxnummer
08-723 87 59
Webbplats: www.levandehistoria.se
e-postadress: info@levandehistoria.se
