Till innehåll

Åskådarrollen och civilkurage

Du ser någon utsättas för övergrepp, bli misshandlad eller mobbad. Chansen att du ingriper är minimal. Kanske tror du att just du har civilkurage när det verkligen gäller? Historien visar tyvärr att du förmodligen, liksom de flesta andra, helt enkelt är för feg.

Ju fler som ser någon utsättas för övergrepp, bli misshandlad eller mobbad, desto mindre troligt är det att du eller någon annan ingriper. Sannolikheten blir ännu lägre om offret är född utomlands eller är en ung kille. Om offret däremot är en hund agerar nästan alla.

En sak är säker: Att vara åskådare är inte samma sak som att vara neutral. Med din tystnad skickar du signaler till både offer och förövare. Åskådaren kan öka offrets känsla av utsatthet. Samtidigt kan förövaren tolka åskådarens passivitet som ett tyst medgivande.

När blir vi åskådare?

Varje samhälle har sitt eget regelsystem, det som brukar kallar normer. Samhällets, gruppens och individens normer har stor betydelse för hur människor beter sig i olika situationer.

Ett tydligt exempel på hur normer påverkar både förövare och åskådare finner vi i 1930-talets Nazityskland. Nazistregimen förändrade samhällets normer stegvis och skapade ett tydligt ”vi och dom”. En rad institutioner – skola, rättsväsende och den privata sektorn – samverkade för att förändra normerna och därmed vad som uppfattades som normalt i samhället.

Nazisternas propaganda spred bilden av judar och även romer som ”ohyra”. Judar utmålades också som en mäktig grupp som bar skulden för allt från krig till ekonomiskt förfall. Propagandans budskap fick starkt fäste bland den tyska befolkningen och man vande sig vid att dessa och andra grupper behandlades fruktansvärt illa. Säkert blev många illa berörda när de såg sina arbetskamrater, vänner och grannar förföljas och trakasseras bara för att de var judar. Men istället för att reagera på känslan av empati för de utsatta valde de allra flesta att stå vid sidan om.

Propagandan och nya lagar bidrog till en normförskjutning där tyskarna till slut inte kände något som helst ansvar för offren. Samma mekanismer har spelat roll även under andra brott mot mänskligheten, som i folkmordet i Rwanda och de etniska rensningarna i forna Jugoslavien.

I dag funderar allt fler över åskådarens roll i folkmord och brott mot mänskligheten. Många frågar sig hur likgiltighet och passivitet kan sprida sig så snabbt bland människor. Och vilka möjligheter åskådaren egentligen har att ingripa i ett totalitärt samhälle utan att själv råka illa ut.

Nazistmöte i Köln,1937

En stor grupp tyskar deltar i ett nazistmöte i Köln,1937. Bildkälla: United States Holocaust Memorial Museum/USHMM. Foto: Julien Bryan

Bilden visar större folkmassa på stadsgata, en soldat går väldigt nära en kvinna med rakat huvud och ett spädbarn i famnen.

Frankrike, Chartres, 18 augusti 1944. Kriget är slut och staden har befriats av de allierade. En fransk kvinna har fått sitt hår avrakat som straff för att hon har fått barn med en tysk soldat. Foto: Robert Capa, IBL Bildbyrå.

Filmer om civilkurage och rollen som åskådare

    Speltid - 1:46

    Simhallen

    En film om bli utsatt för glåpord av en främmande person medan andra hör och ser på. Att vara åskådare är inte samma sak som att vara neutral.
      Speltid - 1:55

      Jonna

      En film om Jonna som utsätts för ett övergrepp. I rummet intill sitter hennes kompisar. De hör konstiga ljud inifrån rummet med den stängda dörren. Varför ingriper inte någon?
        Speltid - 1:49

        Agnes

        En film om Agnes som blir mobbad i skolan. Det är som att alla hennes klasskamrater har bestämt att hon inte finns. Ingen gör något, inte ens hennes lärare.
          Speltid - 2:15

          Gerhard och Bronja

          En film om Gerhard och Bronia som straffas för sin kärlek. De leds genom byn till musik och förnedras på olika sätt. Kring deras halsar hänger skyltar som ”Jag är ett polskt svin”.
            Speltid - 1:32

            Kitty Genovese

            En film om överfallet på Catherine ”Kitty” Genovese som på väg hem från arbetet blir brutalt misshandlad och knivmördad. På filmen kan du höra ett fiktivt vittnesmål.
              Speltid - 1:19

              Margareta Kellner om hur grannar hånade dem när de deporteras till Auschwitz

              I klippet berättar Margareta om hur grannarna hånade dem när de marscherade mot tågstationen för att deporteras till Auschwitz
                Speltid - 2:15

                Ilona Goldberger om hur grannar tittar på när de deporteras till Auschwitz

                I klippet beskriver Ilona hur deras grannar bara tittar på när de deporteras till Auschwitz.
                  Speltid - 28:43

                  Mod att bry sig om (Courage to care)

                  Den Oscarsnominerade dokumentärfilmen ”Mod att bry sig om” från 1985 tar upp vittnesmål från de som hjälpte och räddade förföljda judar undan Förintelsen, medan andra förblev passiva åskådare.
                    Speltid - 1:13:02

                    Panelsamtal: Modet att bry sig om

                    Ett panelsamtal om vad som får människor att visa civilkurage, hjälpa andra och stå upp mot förtryck.

                    Lyssna på forskarintervjuer

                    Hur kan människor förbli passiva åskådare till massmord? Hur påverkar grupptryck och vår inre moraliska kompass vårt beteende i utsatta situationer? Det är några av de frågor som tas upp i dessa intervjuer som gjordes i samband med en forskningskonferens om åskådarrollen 2009.

                    Intervjuerna är på engelska.

                    Intervju med Mark Levine

                    Mark Levine är forskare vid Lancaster University, England. Han studerar individer, grupper, våld, åskådarbeteende och hur man kan använda sociala identiteter för att uppmuntra att åskådarna ingriper.

                    Intervju med Victoria Barnett

                    Victoria Barnett är forskare vid United States Holocaust Memorial Museum i Washington D.C. Hon fokuserar på åskådarrollen och behovet av att förstå vad som låg bakom vanliga människors agerande under Förintelsen.

                    Intervju med Paul Slovic

                    Paul Slovic är forskare vid Decision Research och Oregonuniversitetet. Han studerar hur människor agerar vid folkmord, och om behovet av juridiska och institutionella mekanismer mot folkmord.

                    Relaterat innehåll

                      Spelar roll

                      Ett beställningsbart undervisningsmaterial för högstadiet och gymnasiet om åskådarens passivitet och ansvar.

                        Vittnesmål med klassrumsövningar

                        Ett undervisningsmaterial med korta klipp ur vittnesmål av överlevande från Förintelsen och arbetsläger i Sovjet och Kina. För årskurs 7-9 och gymnasiet.

                          Looking at the onlookers and bystanders

                          En faktaskrift på engelska som anknyter till åskådarrollen. Internationella forskare belyser förklaringsmodeller, normförändringsprocesser och passivitetens konsekvenser.