Vem var personen?


Övning: Nivå B

Många kända och okända personer bidrog direkt och indirekt med kunskap som användes i forskningen och opinionsbildningen kring rasbiologi, arvshygien och steriliseringsfrågan.

Låt eleverna välja någon av personerna nedan, fördjupa sig i hans/hennes liv och ta reda på vad den personen stod för. När alla sedan redovisar blir bilden mer heltäckande. Vissa personer i listan står för idéer och forskning medan andra får ses som praktiker.
 

Undersök

  • Person och födelseår m.m.
  • Placera in personen kronologiskt och geografiskt
  • Vilken utbildning och vilket yrke hade personen?
  • Vilka var de viktigaste verken och eller undersökningarna med forskningsresultat?
  • Vilka var personens förslag till åtgärder?
  • Hur fick han/hon ut sitt budskap?
  • Vilken genomslagskraft fick budskapen?
  • Hur såg personens betydelse för rasbiologin, arvshygienen och/eller steriliseringsfrågan ut?
  • Vad hade personen för ansvar för rasbiologins, arvshygienens och/eller steriliseringsfrågans konsekvenser?


 

     Sverige

     Internationellt

  • Carl von Linné
  • Herman Nilsson-Ehle
  • Nils von Hofsten
  • Alfred Petrén
  • Anders Retzius
  • Gustaf Retzius
  • Oscar Montelius
  • Herman Lundborg
  • Elis Essen-Möller
  • Gunnar Dahlberg
  • Gunnar Myrdal
  • Alva Myrdal

 

 

  • Thomas Malthus
  • Charles Darwin
  • Francis Galton
  • Karl Pearson
  • Gregor Mendel
  • Herbert Spencer
  • Alfred Ploetz
  • Arthur de Gobineau
  • Gustave Le Bon
  • Fritz Lenz
  • Hans F.K. Günther
  • Georges Vacher de Lapouge
  • Henry Goddard
  • Madison Grant
  • Charles Davenport
  • Harry Laughlin