Till innehåll

Sovjetunionen

Lättläst om brott mot mänskligheten i Sovjetunionen.

Brott mot mänskligheten i Sovjetunionen

Fram till för hundra år sedan
styrde en tsar landet Ryssland.
År 1917 gjorde man revolution
och tog makten från tsaren.

Men kommunisterna tog snart över makten
och kallade landet Sovjetunionen.
Alla människor ville inte
att kommunisterna skulle styra
och det blev inbördeskrig.

Kommunisternas ledare var Vladimir Lenin.
Han dog 1924 och fem år senare
tog Josef Stalin över makten i Sovjetunionen.

Josef Stalin styrde sedan Sovjetunionen i 24 år
fram till han dog år 1953.
Efter att kommunisterna tagit makten
dog många miljoner människor
av svält, mord och tvångsförflyttningar.

Kommunisterna styrde allt,
politiken, vad tidningarna skrev,
vad eleverna skulle lära sig i skolorna.

Profilbild av en mörkhårig man med en stor mustasch.

Josef Stalin, Generalsekreterare för Sovjetunionens kommunistiska parti. Foto: US library of congress

Mer på lättläst

    Våra andra teman

    Läs lättläst fakta om våra andra teman.

      Var vi finns och när vi har öppet

        Om Forum för levande