Möt oss på Bokmässan 2024
Datum:
torsdag 26 september -fredag 27 september
Tid:
11:00 - 11:25
Plats:
Mässans gata 10, 412 51 Göteborg
Kategorier:
- Kompetensutveckling
Vad får de nya kursplanerna för konsekvenser för kunskapen och samerna? Hur ser skolans arbete ut när nynationalistiska rörelser växer sig starkare och antisemitiska slagord blir vanligare? Forum för levande historia deltar i fyra samtal under Bokmässan i Göteborg 2024.
Entrébiljett till Bokmässan krävs.
Samtal vi medverkar i:
Lärarscenen
Torsdag 26 sep kl. 11.00 – 11.25
I och med införandet av Lgr 22 skulle innehållet om de nationella minoriteterna stärkas genom ändringar i kursplanerna för samhällskunskap, religionskunskap och svenska. Men i historieämnet finns inte samerna och dess roll i Sveriges historia med. Har de nya kursplanerna inneburit en breddning och förstärkning av innehållet om de nationella minoriteterna som det var tänkt? Vad får de nya kursplanerna för konsekvenser för kunskapen och samerna? Och har lärare som ska undervisa tillräckliga kunskaper? Hur kan kunskapen om samerna öka?
Samtalsledare: Danjel Nam, UR
Medverkande: Oscar Österberg, forskningssamordnare, Forum för levande historia, Krister Stoor, universitetslektor vid Sámi dutkan och Várdduo - Centrum för samisk forskning, Umeå universitet.
Arrangör: Forum för levande historia, Sveriges lärare, UR
Yttrandefrihetsscenen
Torsdag 26 sep kl. 13.30 – 13.50
Skolan har i årtionden haft i uppdrag att motverka rasistiska yttranden och undervisning om Förintelsen har där en särställning i både Sverige och Norge. Vad händer när det inte längre finns levande minnen från andra världskriget? Hur kan skolan fånga upp ett rasistiskt bakgrundsbrus, det som menas utan att yttras? Går det outtalade att bemöta? Hur ser skolans arbete ut när nynationalistiska rörelser växer sig starkare och antisemitiska slagord blir vanligare?
Samtalsledare: Petra Mårselius överintendent Forum för levande historia.
Medverkande: Forskarna Christer Mattsson, Segerstedtinstitutet och Vibeke Kieding Banik, universitetet i Söröst-Norge (USN).
Arrangör: Forum för levande historia, Segerstedtinstitutet, Voksenåsen
Lärarscenen
Fredag 27 sep kl. 11.00 – 11.25
Påverkar situationen i Gaza undervisningen om Förintelsen? Hur kan lärare hantera när dessa frågor kopplas samman? Många lärare möter oro, dilemman och motsättningar i den dagliga undervisningen. Välkommen till ett samtal om hur historien och omvärlden möts i klassrummen och hur det kan hanteras.
Medverkande: Vibeke Kieding Banik, forksare vid universitetet i Söröst-Norge (USN), Norges kultur- och jämställdhetsminister Lubna Jaffery, Christer Matsson och Björn Westerström från Segerstedtinstitutet och Pedagogisk Inspiration, Malmö.
Samtalsledare: Petra Mårselius, överintendent Forum för levande historia.
Arrangör: Forum för levande historia, Segerstedtinstitutet, Voksenåsen
Skolspåret, Scen F3
Fredag 27 sep kl. 13.00 – 13.45
För att kunna motverka rasism krävs kunskap och förståelse. Kunskaperna gör att vägen mot likvärdigt, tolerant och inkluderande samhälle enklare går att nå. Välkommen till ett engagerande och hoppfullt samtal om hur vi kan bli bättre på att undervisa om rasism.
Välkommen till ett konstruktivt samtal om hur vi kan undervisa om rasism i skolan. Möt Seher Yilmaz, författare och jämlikhetsstrateg, Camilla Sjöström, pedagog på Forum för levande historia, och Johan Lilly Gyberg, undervisningsråd på Skolverket. De samtalar om hur kunskap och förståelse kan bidra till att motverka rasism, samt hur vi kan arbeta med kontroversiella frågor i undervisningen. Du får med dig insikter och strategier för hur du kan hantera svåra frågor och motarbeta olika former av rasism.
Samtalsledare: Deborah Asarnoj, förläggare på Natur & Kultur.
Arrangör: Natur & Kultur Läromedel och Akademi
Till det här seminariet krävs seminariebiljett.