Wu Hungda kom från en rik familj,
hans pappa var bankman
och hans mammas familj ägde mycket jord.
Det räckte för att han skulle bli fängslad
och dömas till Laogai.
Han satt i olika läger i 19 år.
Här berättar han vad som hände en dag i skolan.
- De sista två åren kallades jag ofta till gruppmöten,
och jag satte mig alltid längst bak i salen.
Men en dag stod det på tavlan
under en stor bild av Mao:
möte för att kritisera Wu Hungda.
Jag fick ont i magen.
De ropade:
- Wu Hungda ångrar sig fortfarande inte!
- Han sätter sig upp mot partiet!
- Ner med Wu Hungda!
I tjugo minuter ropade de.
Jag stirrade rakt fram.
Sedan fick jag order att ställa mig upp.
Plötsligt dyker en tjänsteman från säkerhetspolisen upp
och säger:
- Jag dömer den kontrarevolutionäre borgaren Wu Hungda
till omskolning genom kroppsarbete.
Hur kan det här hända? tänkte jag.
Jag ville veta vad jag var anklagad för,
men de sa bara åt mig att skriva på ett papper.
Jag sa att det var min rätt
att få veta vad jag hade gjort.
- Folkets regering har häktat dig, svarade tjänstemannen.
Jag var skräckslagen
men jag hade inget annat val än att skriva på.
Jag visste också att de sköt om man försökte fly.
Tjänstemannen sa:
- Vi måste alla tänka om.
Kanske är du tillbaka efter några månader.
Om du anstränger dig hårt
för att ändra dig
kommer du kanske tillbaka
som en ny socialistisk människa.
(Ur Bitter winds: A memoir of my years in China’s Gulag, av Harry Wu.
Texten har bearbetats till lättläst svenska)
