Lättläst: Kina
Lättläst: Inledning
Brott mot mänskligheten i Kina
På 1930-talet startade ett inbördeskrig
mellan nationalistpartiet och kommunistpartiet i Kina.
Kommunistpartiet vann inbördeskriget
och år 1949 tog deras ledare Mao Zedong makten.
Mao Zedong hade sedan all makt i Kina
fram till sin död år 1976.
Under dessa år skedde flera brott mot mänskligheten i Kina.
Det stora språnget
Mao ville göra Kina till ett rikare land.
Därför startade han en kampanj som hette det stora språnget.
Det stora språnget skulle snabbt få in Kina i framtiden.
Mao tvingade människor att flytta ut på landet
och arbeta med nya slags jordbruk.
Han tvingade människor att arbeta i nya fabriker
som han lät bygga.
Mao ville att Kina skulle bli
ett modernt industriland,
men det stora språnget misslyckades.
Istället blev det massvält
och 30 miljoner kineser svalt ihjäl.
Terror under kulturrevolutionen
Efter misslyckandet med det stora språnget
skapade Mao kulturrevolutionen.
Mao delade upp befolkningen i röda och svarta.
Han sade att de röda var riktiga kommunister,
och att de svarta var fiender till revolutionen.
Människor som till exempel arbetade som lärare,
advokater, läkare eller författare var svarta.
Bönder var röda.
Unga människor gick med i grupper
som kallades röda garden.
De skulle arbeta för revolutionen och hitta
människor som de tyckte var mot revolutionen.
Miljoner människor blev förföljda
under kulturevolutionen,
som höll på ända fram till Maos död år 1976.
Mellan 750 tusen
och en och en halv miljon människor dödades
i kulturrevolutionen.
