1917
Den ryska revolutionen.
Bolsjevikerna tar makten i Ryssland
under ledning av Vladimir Lenin.
De kallar nu landet Sovjetunionen.
1924
Lenin dör.
1929
Stalin tar ensam makten i Sovjetunionen.
1949
Kommunisterna tar makten i Kina.
1953
Josef Stalin dör.
1975
De röda khmererna tar makten i Kambodja
och kallar landet för Demokratiska Kampuchea.
I dag heter landet Kambodja igen.
1976
Mao dör.
1991
Sovjetunionen faller sönder.
1993
De första fria valen hålls i Kambodja.
1997
De röda khmererna ger upp.
2008
Det ska bli rättegång mot
de röda khmerer som man misstänker
har begått brott mot mänskligheten.
